لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

باراک اوباما: راهبرد جنگ در افغانستان در مسیر درست قرار دارد


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گزارش خود درباره جنگ در افغانستان،‌ با تاکید بر این که از جولای سال آینده میلادی روند خروج سربازان آمریکایی از این کشور آغاز می‌شود، از «پیشرفت‌هایی در مبارزه با طالبان» خبر داده و تاکید کرده است،‌ شکست دادن کامل القاعده مدت زیادی طول می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه با ارائه گزارشی درباره وضعیت جنگ در افغانستان از «پیشرفت‌هایی در مبارزه با القاعده و طالبان» خبر داده و در عین حال افزوده است، شکست دادن کامل القاعده زمان زیادی می‌برد.

آقای اوباما همچنین با بیان این که «طرح جنگ در افغانستان در مسیر درست قرار دارد»،‌ در عین حال هشدار داده است که پیشرفت‌های حاصل شده در افغانستان «شکننده و برگشت‌پذیر»‌ است.

هر چند در این گزارش تاکید شده است که با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده،‌ روند کاهش شمار سربازان آمریکایی از ماه جولای سال ۲۰۱۱ آغاز می‌شود، با این حال در ادامه آمده است، که واگذاری مسئولیت کامل تامین امنیت افغانستان به ارتش این کشور در سال ۲۰۱۴ صورت می‌گیرد.

گزارشی که روز پنج‌شنبه درباره وضعیت جنگ در افغانستان منتشر شده است، نخستین گزارش جامع درباره روند تحولات در افغانستان از زمان اعلام راهبرد تازه رئیس جمهور آمریکا برای جنگ در افغانستان در حدود یک سال پیش است.

دو روز پیش از انتشار این گزارش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،‌ روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با شرکت مشاوران ارشد امنیتی خود در کاخ سفید، به مرور راهبرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان پرداخته بود.

پیشتر برخی از برخی از مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا اعلام کرده بودند که انتظار نمی‌رود، تغییر قابل توجهی در رویکرد ایالات متحده مبنی بر تشدید فشار بر طالبان و تلاش برای در هم شکستن مقاومت القاعده صورت گیرد.

با این همه رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید گفته بود، باراک اوباما بر این باور است که پیشرفت صورت گرفته در افغانستان برای «کاهش مشروط» شمار سربازان آمریکایی در این کشور از جولای سال ۲۰۱۱ میلادی کفایت می‌کند، هر چند نباید در این مقطع انتظار کاهش شدید شمار نیروهای آمریکایی را داشت.

گفتنی است، رهبران کشورهای عضو ناتو نیز در نشست ماه گذشته میلادی خود درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سپردن کنترل کامل امنیت این کشور به نیروهای افغانی در ‌‌ سال ۲۰۱۴ توافق کرده بودند.

در این میان رئیس جمهور آمریکا در گزارش خود درباره وضعیت جنگ در افغانستان، تاکید کرده است، با وجود افزایش شمار سربازان آمریکایی و ناتو در افغانستان جنگ در این کشور «امری به غایت دشوار»‌ است.

باراک اوباما در عین حال افزوده است: «ما در حال دستیابی به اهداف خود هستیم.»

در گزارش رئیس جمهور آمریکا در باره وضعیت جنگ در افغانستان همچنین آمده است که نیروهای بین‌المللی توانسته‌اند،‌ روند پیشروی طالبان در افغانستان را متوقف سازند.

در بخشی از گزارش یاد شده در این باره آمده است: «تحرک و پویایی که طالبان در سال‌های گذشته بدان دست یافته بودند، در بسیاری از مناطق در هم شکسته شده و در برخی مناطق حساس نیز وضعیت به طور کامل عوض شده است.»

در این گزارش در عین حال تصریح شده است که در شرایط کنونی چالش اصلی آن است که پیشرفت‌های حاصله در جنگ در افغانستان را به پیشرفت‌هایی «پایدار و دائمی» تبدیل کرد.

این در حالی است که به گفته تحلیل‌گران «پیشرفت‌های محدود»‌ صورت گرفته در افغانستان به بهای سنگینی به دست آمده است، به طوری که سال ۲۰۱۰ برای سربازان خارجی مستقر در افغانستان خونین‌ترین سال در دوران جنگ ۹ ساله در این کشور به شمار می‌آید.
XS
SM
MD
LG