لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

سه ايرانی‌ در آمريکا به نقض تحریم‌ها و پول‌شويی متهم شدند


لوگوی بنیاد خیریه «چایلد فاندیشین»
لوگوی بنیاد خیریه «چایلد فاندیشین»
مقامات قضایی آمریکا می گویند که يک زوج ايرانی‌تبار ساکن تکزاس و مسئول يک بنياد خيريه در اورگون آمريکا ميليون‌ها دلار، به مدت ۹ سال، به ايران فرستاده و تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نقض کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقامات قضایی آمريکا می‌گویند به نظر می‌رسد مهرداد يثربی، رئیس بنیاد خیریه «چایلد فاندیشین» (در ایران، بنیاد رفاه کودک)، تحريم‌های آمريکا عليه ايران را زير پا گذاشته و ميليون‌ها دلار را که ظاهرا قرار بود صرف خرید مواد غذایی و کمک‌های دیگر شود به یکی از بستگان نزدیکش و همین طور به بانک ملی در ايران منتقل کرده است.

در کیفرخواست همچنین آمده است آقای یثربی برای راه‌اندازی بنیادش «از طرف اعضای حزب‌الله، دیپلمات‌های ایرانی، آیت‌الله‌ها و دیگر نمایندگان دولت ایران حمایت مالی شده» و مورد تایید قرار گرفته است.

در کیفرخواست ۲۶ صفحه‌ای فدرال آمریکا علیه دکتر حسین لاهیجی و نجمه وحید، زوج ایرانی‌تبار ساکن تکزاس، آمده است که این دو نفر به دلیل کمک مالی به این بنیاد خیریه از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شدند، ولی این پول به ایران فرستاده می‌شد و تحت کنترل این دو نفر قرار داشته است.

در آمریکا کمک‌های مالی که افراد و سازمان‌ها به بنیادهای خیریه می‌کنند از معافیت مالیاتی برخوردار است.

دوایت هولتون، دادستان فدرال آمریکا، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که متهمین در مدت زمانی طولانی مبالغ زیادی پول به ایران فرستاده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده‌اند.

مقام‌های فدرال آمریکا می‌گویند که این سه نفر مقادیر زیادی پول از طریق حساب‌های بانکی در سوئیس و دوبی به ایران منتقل کرده و همچنین برای سرپوش گذاشتن بر این فعالیت‌های مالی به ارسال محموله‌های مواد غذایی و سایر اقلام به ایران مبادرت ورزیده‌اند.

در کیفرخواست فدرال آمریکا از احمد ایرانشاهی، رئیس بنیاد رفاه کودک در ایران و از بستگان نزدیک مهرداد یثربی، نیز نام برده شده است.

آقای ایرانشاهی، ۵۳ ساله، در ایران به سر می‌برد و از نظر مقامات آمریکایی فراری محسوب می‌شود.

بنیاد رفاه کودک در سال ۱۹۹۹ از طریق آقایان یثربی و ایرانشاهی و دیگر اعضای خانواده این دو نفر راه‌اندازی شده است.

مقامات قضایی فدرال آمریکا بنیاد «چایلد فاندیشین» را متهم می‌کنند که از سال ۱۹۹۹ که آغاز به کار کرده، غالب درآمد خود را به «رفاه کودک» منتقل کرده است.

طبق این کیفرخواست، از آوریل سال ۲۰۰۱ تا آوریل ۲۰۰۵، یثربی و بنیادش پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از طریق بانکی در سوئیس به بنیاد رفاه کودک در ایران منتقل کرده است.

بنیاد آقای یثربی هفت کارمند تمام‌وقت دارد و هدف خود را حمایت از کودکان از راه تهیه و فرستادن غذا، دارو، لباس و کمک‌های اضطراری اعلام کرده است.

مقامات آمریکایی آقای یثربی را متهم می کنند هدفش از راه‌اندازی بنیاد دریافت پول و کمک از آمریکا و انتقال تقریبا تمامی این کمک‌های مالی به ایران بوده است.
XS
SM
MD
LG