لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

دو نفر در آلمان به نقض تحریم‌های ایران متهم شدند


دادستان‌های فدرال آلمان روز پنجشنبه، ۲۸ مردادماه، یک ایرانی و یک آلمانی را به ارسال قطعات مورد استفاده در ساخت موشک‌ دوربرد قادر به حمل کلاهک هسته‌ای به ایران متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محسن الف، ۵۲ ساله که رسانه‌های ایران از او با نام محسن افراسیابی یاد می‌کنند و یک تاجر آلمانی ۶۵ ساله به نام هاینتز اولریش ک به خرید کوره‌ قابل استفاده در ساخت کلاهک و سیستم هدایت موشکی از یک شرکت آلمانی متهم شده‌اند؛ برپایه گزارش‌های منتشر شده این کوره در مقاوم کردن کلاهک و سیستم هدایت موشکی کاربرد دارد.

محسن افراسیابی در مهرماه سال گذشته نیز به اتهام نقض قانون تحریم‌های ایران در آلمان بازداشت و در اواخر فروردین‌ماه به قید وثیقه آزاد شده بود.

پیشتر گزارش شده بود، دادستانی فدرال آلمان دو نفر به نام‌های محسن الف، ۵۲ ساله و بهزاد سین، ۴۹ ساله را به ارسال غیرقانونی تجهیزات قابل استفاده در موشک‌های دوربرد به جمهوری اسلامی متهم کرده است.

به گفته دادستانی فدرال آلمان یکی از کارگزارن اصلی برنامه موشکی ایران در سال ۲۰۰۴ محسن افراسیابی را مأمور خرید کوره مورد نظر کرده است و آقای افراسیابی در سال ۲۰۰۷ این کوره را از یک شرکت آلمانی به قیمت ۱.۱ میلیون دلار خریداری کرده است.

دادستانی فدرال آلمان همچنین می‌گوید هاینتز اولریش ک نیز به مأمورین گمرک اعلام کرده است آقای افراسیابی دریافت کننده نهایی این کوره است.

برپایه این گزارش این کوره در ماه مارس ۲۰۰۸ به ایران ارسال شده است و این شرکت آلمانی اقدام به نصب آن در ایران کرده‌ است.

دادستانی فدرال آلمان می‌افزاید با این حال این شرکت آلمانی زمانی که مشکوک شد آقای افراسیابی برای جمهوری اسلامی کار می‌کند از ادامه همکاری خودداری کرده است.

دادستانی فدرال آلمان اعلام کرده است که آقای افراسیابی و اولریش تا زمان برگزاری دادگاه بررسی این پرونده در دوسلدورف، آزاد هستند. این در حالی است که تاریخ این دادرسی تا کنون اعلام نشده است.

علاوه بر تحریم‌های گسترده‌ای که در سال ۱۳۸۹ علیه ایران وضع شده و محدودیت‌های بسیاری را در تجارت کالاهای حساس به ایران فراهم کرده است، بر اساس قوانين آلمان و اتحادیه اروپا نیز نیز صدور فن‌آوری‌های حساس و کالاهايی که دارای کاربرد دوگانه نظامی و غيرنظامی هستند، به ايران ممنوع است.

دولت‌های غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه‌های اتمی خود اهداف نظامی را نیز دنبال می‌کند و به همین دلیل با وضع تحریم‌های گسترده سعی دارند ایران را متقاعد به توقف فعالیت هسته‌ای خود نمایند.

این در حالی است که ایران ضمن رد اتهامات وارد از سوی دولت‌های غربی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه های اتمی خود تأکید کرده و همچنان به فعالیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG