لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

دستگیری چند تبعه آلمان به دلیل نقض تحریم ایران و خشم روسیه


نیروگاه اتمی بوشهر قرار است در تابستان سال جاری به بهره‌برداری برسد.
نیروگاه اتمی بوشهر قرار است در تابستان سال جاری به بهره‌برداری برسد.
مامورین گمرک آلمان چند بازرگان تبعه این کشور را که مظنون به خرید تجهیزات تکنولوژیکی برای نیروگاه بوشهر ایران هستند دستگیر کرده‌اند، اقدامی که به گفته دیپلمات‌های غربی به دعوایی دیپلماتیک میان اتحادیه اروپا و روسیه دامن زده است.

روسیه از سال ۱۹۹۵ کار تکمیل پروژه احداث نیروگاه اتمى هزار مگاواتى بوشهر را آغاز کرده، اما تاکنون بارها زمان راه‌اندازى این نیروگاه را به تعویق انداخته است.

آخرین بار در اواخر فروردین‌ماه گذشته رئیس شرکت اتمی دولتی روسیه اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای بوشهر در مردادماه سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

خبرگزاری رویترز از قول «دیپلمات‌های غربی» در سازمان ملل که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید که این چند آلمانی که همه برای یک شرکت این کشور کار می‌کنند در فرودگاهی در آلمان دستگیر شده‌اند، اما تعداد این افراد و تجهیزاتی که خریداری کرده‌اند مشخص نیست.

به گفته این خبرگزاری، گمرک آلمان این چند بازرگان را به دلیل زیر پا گذاشتن قانون منع صادرات تکنولوژی‌های «دارای کاربرد دوگانه» به ایران دستگیر کرده است.

به گفته دیپلمات‌های آشنا با این موضوع، دستگیری این چند نفر باعث خشم روسیه شده و این کشور به اعضای «کمیته تحریم ایران» در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

به نظر می‌رسد دلیل خشم روسیه بیش از دستگیری چند بازرگان آلمانی، اقدامات این‌چنینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد که مسکو آنها را «اقدامات یک‌جانبه» می‌خواند.

وزیر امور خارجه روسیه پیشتر در پنج‌شنبه هفته گذشته در همین زمینه به ایالات متحده و متحدان غربی‌اش هشدار داد که علیه جمهوری اسلامی و در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به وضع تحریم‌های یک‌جانبه متوسل نشوند.

به گفته سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، کشورهایی که با تحریم‌های شورای امنیت روبه‌رو هستند «تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند مشمول تحریم‌های یک‌جانبه از طرف دولت‌های دیگر باشند».

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های طرف گفت‌وگوی خود می‌گوید که آلمانی‌های دستگیرشده «به نمایندگی از روسیه» تجهیزاتی برای رآکتور اتمی آب سبک نیروگاه بوشهر خریداری کرده‌اند.

آن طور که در نخستین قطعنامه تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۶ قید شده است، تکنولوژی‌های مربوط به رآکتورهای آب سبک مانند رآکتور بوشهر از این تحریم‌ها معاف هستند.

کارشناسان رآکتورهای آب سنگین را به این دلیل که سوخت مصرف‌شده آنها حاوی پلوتونیوم قابل استفاده در تسلیحات هسته‌ای است خطرناک‌تر می‌دانند.

به گفته خبرگزاری رویترز، برخلاف اولین قطعنامه سازمان ملل، قوانین داخلی اتحادیه اروپا پا را از این نیز فراتر گذاشته و رآکتور بوشهر را از تحریم‌ها معاف نمی‌دانند.

جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است که به دنبال ساخت تسلیحات اتمی نیست و با وجود در اختیار داشتن یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان انرژی هسته‌ای را تنها برای تولید برق نیاز دارد، اما کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده بر این عقیده‌اند که تهران سودای تسلیحات اتمی را در سر دارد.
XS
SM
MD
LG