لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

بازداشت چهار فعال جوان اصلاح‌طلب پس از احضار به دادسرای اوین


فاطمه عرب‌سرخی و هادی حیدری
فاطمه عرب‌سرخی و هادی حیدری
از تهران خبر می‌رسد که چند تن از اعضای شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی و نیز یکی از فرزندان فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای ارشد بازداشت شده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت شده‌اند.

به گزارش سایت نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت ایران، هادی حیدری، از اعضای جبهه مشارکت، و محمد شفیعی و علیرضا طاهری از اعضای شاخه جوانان این حزب روز یکشنبه پس از احضار به دادسرای مستقر در زندان اوین به زندان منتقل شده‌اند و علاوه بر این سه تن، فاطمه عرب‌سرخی، دختر فیض‌الله عرب‌سرخی از فعالان سیاسی زندانی نیز به همین ترتیب بازداشت شده است.

آقای حیدری که به عنوان کاریکاتوریست و روزنامه‌نگار سابقه همکاری با بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب را در کارنامه خود دارد، برای دومین بار است از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات خرداد ۸۸، بازداشت شده است.

در این میان گزارش‌ها حاکی است که علت بازداشت هیچیک از این چهار نفر اعلام نشده است گرچه سایت اینترنتی جرس، از منابعی در زندان اوین کسب اطلاع کرده است که اتهام بازداشت‌شدگان «برنامه‌ریزی برای برگزاری برخی جلسات» بوده است.

با این حال ساجده عرب‌سرخی، فرزند دیگر آقای عرب‌سرخی در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که احضار خواهرش پس از آن صورت گرفته است که دو هفته پیش مأموران امنیتی با حکم تفتیش و احضاریه دادسرا به منزل آنها مراجعه کرده و پس از بازرسی، کامپیوتر فاطمه عرب‌سرخی را با خود بردند.

وی ادامه داد که فاطمه عرب‌سرخی برای شنبه همان هفته به دادسرای اوین احضار شد اما این احضاریه دو هفته توسط دادسرا به تعویق افتاد اما پس از مراجعه روز یکشنبه وی و سه فعال اصلاح‌طلب دیگر، هر چهار نفر بازداشت شدند.

ساجده عرب‌سرخی در عین با اشاره به اینکه در احضاریه خواهرش دلیلی برای احضار ذکر نشده بود اضافه کرد که با توجه به اینکه فاطمه عرب‌سرخی پس از فعالیت‌های انتخاباتی هیچ فعالیت دیگری نداشت، «حدس ما این است» که ممکن است بازداشت وی برای اعمال فشار بیشتر بر پدرشان صورت گرفته باشد.

آقای عرب‌سرخی که یکی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نیز یکی از هفت زندانی اصلاح‌طلبی است که با استناد به سخنرانی سردار مشفق از مقام‌های امنیتی، از مسئولان قرارگاه ثارالله شکایت کرده بود، هفته گذشته پس از طی مدت مرخصی خود به زندان بازگردانده شده بود.

وی گفت که از آنجا که پدرش همچنان پیگیر شکایت خود از سردار مشفق است و این موضوع موجب ناراحتی نیروهای امنیتی است، حدس ما این است که بازداشت فاطمه با این موضوع در ارتباط است اما هنوز منتظریم که دلیل بازداشت به ما اعلام شود.

ساجده عرب‌سرخی افزود که تنها چیزی که می‌دانیم این است که حکم بازداشت توسط دادسرای شماره یک اوین صادر شده است.

وی ادامه داد که با توجه به آنکه بعد از ساعت کار اداری روز یکشنبه از بازداشت فاطمه مطلع شدیم، روز دوشنبه در این مورد پیگیری خواهیم کرد گرچه پیگیری‌هایی که در یک سال و نیم گذشته در مورد پرونده پدر و دیگر دوستان‌مان کرده‌ایم تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

ساجده عرب‌سرخی در مورد ارتباط احتمالی میان پرونده فاطمه و دیگر بازداشت‌شدگان روز یکشنبه نیز گفت که گرچه به ما هیچ جوابی داده نشده اما ارتباط میان این چهار بازداشت غیرمنطقی است چرا که این افراد فعالیت خاصی نمی‌کردند و گرچه سه نفر دیگر سابقه عضویت در شاخه جوانان مشارکت را داشتند، اما فاطمه عضویتی در این شاخه نداشت و صرفاً در ملاقات با برخی از خانواده‌های زندانیان شرکت می‌کرد که در این مورد هم مدت‌ها بود که در چنین جلساتی حضور نداشت.
XS
SM
MD
LG