لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

دادستان تهران : صدور اطلاعیه از سوی برخی زندانیان قابل رسیدگی است


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی،‌ دادستان تهران، روز دوشنبه به زندانیان سیاسی که در مرخصی بسر می برند هشدار داده است که صدور بیانیه توسط آنها پیگرد قانونی دارد . وی همچنین گفته است : مسئله «هتک حرمت» از «یک فرد زندانی» صحت ندارد و فرد مزبور نیز این خبر را تکذیب کرده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به این که هیچگونه تغییر در سیاست‌های اعطای مرخصی به زندانیان ایجاد نشده ، گفته است: «هم اینک نیز تعدادی از زندانیان اغتشاشات بعد از انتخابات در مرخصی هستند و جالب این‌که در زمان استفاده از مرخصی همچنان برخی از اعمال و رفتارهایی را هم که به خاطر آن‌ها محکوم شده‌اند ادامه می‌دهند و حتی بیانیه و اطلاعیه نیز صادر می‌کنند که به نوبه خود قابل رسیدگی خواهد بود».

دادستان تهران در این زمینه از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده است، اما به نظر می‌رسد اشاره وی به شکایت‌نامه اخیری باشد که به تازگی توسط برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب زندانی، علیه برخی فرماندهان قرارگاه ثارالله منتشر شد.

هفت چهره اصلاح‌طلب که در جریان محاکمه‌های انتخاباتی سال ۸۸ به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند، با استناد به اظهاراتی که به تازگی از یک مقام نظامی- اطلاعاتی انتشار یافته، نسبت به وی و برخی فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به دلیل دخالت‌های «غیرقانونی» در روند انتخابات اعلام جرم کرده‌اند.

شکایت نامه این فعالان سیاسی که به امضای محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهزاد نبوی رسیده است، خطاب به رئیس دستگاه قضایی ایران و نیز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح است و با استناد به سخنرانی سردار مشفق از مسئولان اطلاعاتی قرارگاه ثارالله، روند «دخالت غیرقانونی» این قرارگاه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری تشریح شده است.

«هتک حرمت»

بیش از دو هفته پس از انتشار نامه خانواده عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار دربند،‌در مورد «هتک حرمت» از وی در زندان، عباس جعفری دولت‌آبادی،‌ روز دوشنبه اعلام کرد که مسئله «هتک حرمت» از «یک فرد زندانی» صحت ندارد و فرد مزبور نیز این خبر را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، آقای جعفری دولت‌آبادی، روز دوشنبه، ۱۸ مردادماه، اعلام کرد که «عده‌ای تلاش دارند با طرح مباحث غیرواقعی و انتشار شایعات، افکار عمومی را مشوش کند» و در این زمینه بدون ذکر نام ‌عبدالرضا تاجیک با اشاره به موضوع «هتک حرمت» از وی، این مسئله را تکذیب کرد.

وی همچنین به تکذیب «هتک حرمت» توسط «فرد نامبرده» اشاره کرد و گفت: «نامبرده در پی تحقیقات صورت گرفته اعلام کرد که چنین مطلبی صحت ندارد».

این در حالی است که خانواده عبدالرضا تاجیک پس از دیدار با آقای تاجیک در تاریخ ۲۳ تیرماه، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه به نقل از این روزنامه‌نگار اعلام کردند که وی در زندان اوین و در حضور معاون دادستان مورد «هتک حرمت» واقع شده است.

این نامه در روزهای نخست مردادماه انتشار یافت و خانواده آقای تاجیک دلیل انتشار آن را بی‌پاسخ ماندن نامه‌ای خواندند که نزدیک به ۱۰ روز پیش از آن به دادستان تهران نوشته بودند.

به دنبال انتشار این نامه، محمد شریف، وکیل پرونده آقای تاجیک در مورد معنایی که «هتک حرمت» می‌تواند در بر داشته باشد گفته بود که «یک‌بار» در پرونده‌ای مربوط به سال‌های ۸۰ و ۸۱، موکلان و متهمان پرونده‌ای در بیانیه‌ای از «برخوردهای جسمی و جنسی»‌ تحت عنوان «هتک حرمت» یاد کرده بودند.

قانون مجازات اسلامی «هتک حرمت» را «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک» تعریف می‌کند و مجلس نیز تعبیر عبارات «اهانت»، «توهین» و یا «هتک حرمت» را «به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که به لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود» می‌داند.


«وکیل دادگستری، از مدت‌ها پیش تحت تعقیب بود»

دادستان تهران علاوه بر این، بدون ذکر نام به مسئله خروج محمد مصطفایی، وکیل دادگستری، از ایران اشاره کرد و اظهارات رسانه‌ها در این زمینه را «غیرواقعی» خواند.

آقای دولت آبادی در این زمینه گفت: «این وکیل دادگستری به دلیل اتهام سوء استفاده مالی، از مدت‌ها پیش تحت تعقیب قرار داشت و متواری شدن وی به دامان کشورهای خارجی نیز به همین دلیل بوده است».

محمد مصطفایی که به دنبال احضار به دادگاه و دستگیری نزدیکانش چندین روز در ایران و در اختفا به سر می‌برد، در تاریخ ۱۳مردادماه از دفتر سازمان ملل متحد در ترکیه تقاضای پناهندگی کرد.
XS
SM
MD
LG