لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

درخواست بیش از۱۵۰روزنامه نگار و نویسنده برای آزادی احمد غلامی


بیش از ۱۵۰ نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، خبرنگار و چهره های حوزه ادبیات، در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواستار آزادی احمد غلامی، نویسنده و سردبیر روزنامه شرق، شدند.

ماموران امنيتی بیش از دو هفته پیش و در روز شانزدهم آذر، با حضور در روزنامه اصلاح طلب شرق، احمد غلامی ، سردبير، فرزانه روستايی، دبير گروه بين الملل و کيوان مهرگان، دبير سرويس سياسی، به همراه علی خدابخش، سرمايه گذار اين روزنامه را بازداشت کردند.

در آن زمان گفته شده که به احتمال زیاد، چاپ ویژه نامه ای به مناسبت روز دانشجو، روز شانزدهم آذر دلیل دستگیری آن ها بوده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران هم تایید کرد که این افراد بازداشت شده اند. وی دلیل دستگیری آن ها را «دلایل امنیتی خواند.»

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه هم در آخرین جلسه مطبوعاتی خود گفت که «هیچ کس به اتهام روزنامه نگاری بازداشت نشده» و دلایل بازداشت افراد، «اتهام های امنیتی» است.


چهره های ادبی مانند سیمین بهبهانی، منیرو روانی پور، لیلی گلستان، عباس معروفی، محمود استاد محمد عبدالله کوثری، محمد علی سپانلو، مدیا کاشیگر، بابک احمدی و مراد ثقفی و نیز چهره های نزدیک به دنیای سیاست چون احمد پورنجاتی و عباس عبدی در میان امضا کنندگان این نامه به چشم می خورند.

در متن این نامه آمده است: «احمد غلامی به زعم ما و نیز به اعتقاد خودش، داستان‌نویسی است که شغلش روزنامه‌نگاری است. او در مقام روزنامه‌نگار نیز همواره به اعتدال، پرهیز از تنش و سیاست‌پیشگی شهره بوده و در بند کردن او، در بند کردن قلم داستان‌نویسی است که همواره بر آن بوده تا عشق و ایمان را در مخاطبانش زنده نگه دارد.»

امضا کنندگان این نامه خواهان رفع ابهام در مورد اتهام احمد غلامی شده و از رییس قوه قضاییه خواسته اند او را آزاد کند.

روزنامه شرق در دوره جديد انتشار خود به گفته احمد غلامی تمرکز روی مسايل فرهنگی و اجتماعی را از رويکردهای اين روزنامه در دوره جديد اعلام کرده بود.

روزنامه «شرق» روز يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ پس از پشت سر گذاردن بيش از دو سال و نيم توقيف انتشار سراسری خود را از سر گرفت.

اين روزنامه اصلاح‌طلب که برای آخرين بار در پانزدهم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ توقيف شده بود، در روز ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ رفع توقيف شده و اجازه انتشار مجدد يافت.

روزنامه «شرق» پيش از آخرين توقيف آن در مرداد ماه سال ۱۳۸۶، يک بار در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ و بار ديگر در شهريور ماه سال ۱۳۸۵ نيز طعم توقيف را چشيده بود.

روزنامه «شرق» با رويکرد اصلاح‌طلبانه خود در دوره‌ای که روزنامه‌های اصلاح‌طلب به دليل توقيف‌های پی‌درپی رو به افول نهاده بودند، به سرعت مورد توجه خوانندگان قرار گرفته و به تدريج شمارگان آن افزايش يافت.

روزنامه شرق که از آن به عنوان پرتيراژ ترين روزنامه بخش خصوصی در ايران در دهه هشتاد خورشيدی نام برده می‌شود، نخستين بار در روز دوم شهريور سال ۱۳۸۲ به مديرمسوولی محمد رحمانيان و سردبيری محمد قوچانی منتشر شد.
XS
SM
MD
LG