لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

مهمانپرست: فشار آوردن به ایران برای آزادی دو آلمانی نتیجه عکس دارد


از راست به چپ: یِنس کُخ و مارکوس هِلویگ، دو مرد خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران در دیدار با اعضای خانواده خود
از راست به چپ: یِنس کُخ و مارکوس هِلویگ، دو مرد خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران در دیدار با اعضای خانواده خود
دو روز پس از آن‌که صد چهره معروف آلمانی در نامه‌ای خواستار آزادی سریع دو خبرنگار آلمانی بازداشتی در ایران شدند، جمهوری اسلامی اعلام کرد فشار آوردن به قوه قضائیه در این مورد نتیجه عکس خواهد داد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۱۴ دی، با اشاره به این‌که برخی در آلمان در تلاش هستند تا با ایجاد کمپین برای آزادی دو تبعه‌ آلمانی به ایران فشار بیاورند،‌ گفت: «سیستم قضایی ما مستقل است و تحت فشار تصمیم نمی‌گیرد. مایلیم به اطلاع دوستان آلمانی برسانیم که روش ایجاد فشار به مقامات قضایی برای تغییر در حکم در کشور ما نتیجه عکس خواهد داد.»

وی در ادامه تأکید کرد که بهتر است این موضوع حقوقی مورد استفاده «سیاسی»‌ واقع نشود.

رامین مهمانپرست همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده این دو تبعه آلمان خاطرنشان کرد: «بعد از تماس‌های مکرر مقام‌های آلمانی با پیگیری‌های سرپرست وزارت خارجه، امکان دسترسی خانواده این دو نفر در ایام سال نو میلادی فراهم شد و این یک حرکت انسان‌دوستانه بود و نباید باعث تصور غلط در غرب شود.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که روز یک‌شنبه صد چهره‌ سرشناس آلمانی، از جمله گیدو وستر وله، وزیر امور خارجه آلمان، آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، هرتا مولر، نویسنده برنده نوبل ادبیات، میشائیل شوماخر، قهرمان مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول یک، فرانس بکن باوئر، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال آلمان، و روسای «دویچه بانک» و «بی‌ام‌و» با انتشار نامه‌ای خواستار آزادی فوری این دو خبرنگار زندانی شدند.

کشور آلمان پیش از این نیز بارها از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود تا این دو تبعه آلمانی را آزاد کند.

به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، این دو خبرنگار نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» در مهرماه سال جاری و زمانی که در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی،‌ زن محکوم به سنگسار بودند، بازداشت شدند.

مقامات جمهوری اسلامی اظهار کرده‌‌اند این دو نفر، که پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، آنها را یِنس کُخ و مارکوس هِلویگ معرفی کرده است، با ویزای توریستی وارد کشور شده‌ و بدون اخذ مجوز، اقدام به کار خبرنگاری کرده بودند.

همچنین رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در آواخر آبان‌ماه این دو نفر را به «جاسوسی» متهم کرده بود، اتهامی که از سوی اتحادیه خبرنگاران آلمان و نشریه «بیلد ‌آم زونتاگ» رد شده است.
XS
SM
MD
LG