لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

پاسخ منفی اشتون به دعوت ایران برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای


کا‌ترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه دعوت ایران برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران را رد کرد اما تأکید کرد که این موضوع به معنای به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و غرب نیست.

ایران در روزهای گذشته و در آستانه برگزاری دور تازه گفت‌وگو‌هایش با کشورهای ۵+۱ از چند کشور، از جمله اتحادیه اروپا، برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای خود دعوت کرده بود.

در واکنش به این دعوت مقام‌های ایرانی، ایالات متحده چنین سفری را «یک سفر سحرآمیز و افسانه‌ای» خواند که نمی‌تواند کمکی به اجرای تعهدات بین‌المللی تهران کند و بریتانیا نیز اعلام کرد که «یک دیدار کاملاً کنترل شده از تأسیسات دستچین شده نخواهد توانست ضمانت‌های لازم را به جامعه جهانی ارائه کند.»

یک سخنگوی کمیسیون اروپا نیز به دعوت ایران این گونه واکنش نشان داد که «این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید تأسیسات هسته‌ای ایران را بازرسی کند.»

اکنون در تشریح همین موضوع کا‌ترین اشتون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن رد آشکار دعوت ایران گفته است که اتحادیه اروپا به این پیشنهاد نگاهی منفی ندارد اما بازدید از تأسیسات هسته‌ای وظیفه اتحادیه اروپا نیست، بلکه کاری تخصصی و مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

خانم اشتون که به مناسبت آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا در بوداپست به سر می‌برد، همچنین ابراز امیدواری کرده است که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت دهد تا وظیفه خود برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران را انجام دهد.

موضوع دعوت ایران برای بازدید از سایت‌های اتمی‌اش، از جمله تأسیسات هسته‌ای نطنز و رآکتور آب سنگین اراک نخستین بار از سوی رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران مطرح شد و پس از آن آسوشیتدپرس به نقل از علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که از روسیه، چین، اتحادیه اروپا، و برخی از کشورهای عربی و کشورهای در حال توسعه برای چنین بازدیدی دعوت شده است.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه مستقر در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نامش فاش نشده نوشت که این نامه برای روسیه، چین، مصر، اعضای جنبش عدم تعهد، کوبا، کشورهای عرب عضو آژانس و مجارستان ارسال شده است و ایالات متحده تاکنون در این مورد نامه‌ای دریافت نکرده است.

بر اساس همین گزارش تاکنون اعضای جنبش عدم تعهد با این دعوت موافقت کرده‌اند و چین نیز بدون اشاره به پذیرفتن چنین دعوتی گفته است، با ایران بر سر این موضوع در تماس خواهد بود.

در همین حال کا‌ترین اشتون در گفت‌وگوی خود با رویترز تأکید کرد که رد پیشنهاد ایران به معنی به بن‌بست رسیدن گفت‌وگو‌ها نیست، «بلکه ما در بیستم ماه ژانویه در استانبول با ایران به گفت‌وگو خواهیم نشست.»

مذاکرات استانبول دور دوم گفت‌وگوهای جدید ایران و گروه ۵+۱، در برگیرنده پنج عضو دائمی شورای امینت و آلمان خواهد بود. مذاکراتی که پس از ۱۹ ماه توقف، در نیمه آذرماه در ژنو سوئیس از سر گرفته شد.

در این میان علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حضور خود در گفت‌وگوهای استانبول را رد و اعلام کرد که این موضوع توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی پیگیری خواهد شد.

وی در عین حال تأکید کرد که به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی از اعضای کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی است و بنابراین در تصمیم‌سازی‌های مربوط به موضوع هسته‌ای سهیم است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که علی‌اکبر صالحی روز پنجشنبه با احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، که میزبان گفت‌وگوهای ایران با کشورهای ۵+۱ است، گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

کشورهای غربی ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را در کنار به کارگیری تحریم‌های مختلف علیه تهران، به عنوان راهی برای متقاعد کردن مقام‌های جمهوری اسلامی به شفاف‌سازی در برنامه بحث‌برانگیز اتمی ایران ارزیابی می‌کنند.

این کشورها ایران را متهم می‌کنند که با گسترش برنامه هسته‌ای خود در پی دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است در حالی که ایران همواره بر اهداف مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای تأکید می‌کند و هدف از توسعه این برنامه را تولید انرژی و مصارف پزشکی بیان می‌کند.
XS
SM
MD
LG