لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

اتحادیه اروپا: بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران وظیفه آژانس است


رآکتور تحقیقاتی تهران
رآکتور تحقیقاتی تهران
در پی دعوت جمهوری اسلامی از نمایندگان گروه ۱+۵ و برخی از سفیران و نمایندگان چند کشور برای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا گفت که کار بازرسی این تأسیسات بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران نمایندگان گروه ۱+۵ و برخی از سفیران و نمایندگان چند کشور دیگر را بوسیله نامه برای بازدید از سایت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود دعوت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه در واکنش به این خبر به خبرنگاران گفت که «ما به نامه پاسخی نداده‌ایم.» وی افزود: «اما چیزی که باید بر آن تأکید کنیم این است که پروسه‌ای در جریان است و این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید تأسیسات هسته‌ای ایران را بازرسی کند.»

دعوت ایران از نمایندگان کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای برای این بازدید در آستانه انجام دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک صورت می‌گیرد که قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه سال جاری در استانبول ترکیه برگزار شود.

ایالات متحده آمریکا در واکنش به ارسال دعوتنامه از سوی تهران برای سفر این نمایندگان به ایران، چنین سفری را «یک سفر سحرآمیز و افسانه‌ای» یاد کرده، که نمی‌تواند، کمکی به اجرای تعهدات بین‌المللی تهران کند.

ایالات متحده با اینکه از جمله کشورهای طرف گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران است، چنین دعوتنامه‌ای دریافت نکرده است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اقدام ایران را «ترفندی» دانسته که در گذشته هم از سوی این کشور برای منحرف کردن نگاه‌ها از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به کار رفته است.

از سوی دیگر بریتانیا نیز گفته‌است که «یک دیدار کاملاً کنترل شده از تأسیسات دستچین شده نخواهد توانست ضمانت‌های لازم را به جامعه جهانی ارائه کند.»

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوسته از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند تا مطمئن شوند از این تأسیسات برای اهداف نظامی استفاده نشود.

اما آژانس می‌گوید که سر باز زدن ایران از دادن اجازه به بازرسان برای بازدید از سایت‌هایی به غیر از چند سایت مشخص و امضا نکردن پروتکل الحاقی، باعث شده تا این آژانس نتواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کند.
XS
SM
MD
LG