لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

کاترین اشتون: خواهان پیشرفت در مذاکره با ایران هستیم


کاترین اشتون به همراه احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه در استانبول
کاترین اشتون به همراه احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه در استانبول
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه اعلام کردکه وی خواهان پیشرفت در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران است که هفته آینده در استانبول برگزار می‌شود.

دور دوم مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، روز جمعه یکم بهمن ماه در شهر استانبول ترکیه آغاز می‌شود و انتظار می‌رود به مدت دو روز ادامه پیدا کند.

کاترین اشتون که برای فراهم آوردن مقدمات این مذاکرات به ترکیه سفر کرده است، روز پنجشنبه با احمد داوود اغلو، وزیر خارجه این کشور، در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

کاترین اشتون در پاسخ به خبرنگارانی که نظر وی را درباره اظهارات اخیر علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، پرسیدند، گفت که وی نمی‌خواهد به چنین اظهاراتی پاسخ دهد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس، این هفته و در آستانه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ اظهار داشت: «گفت‌و‌گوهای استانبول آخرین فرصت تاریخی غرب برای بازگشت به میز مذاکرات است.»

علی‌اصغر سلطانیه با اشاره به تولید سوخت برای رآکتور تهران افزود: «قرارگیری اولین میله‌های سوخت تولیدی ایران در قلب راکتور تهران، احتمالا مجلس شورای اسلامی دیگر اجازه‌ای به دولت برای انجام مذاکرات و یا امکان ارسال اورانیوم به کشور ترکیه و یا خارج ندهد.»

کاترین اشتون در واکنش به این اظهارات، در ادامه تصریح کرد: «تنها به این بسنده می‌کنم...آنچه که من می‌خواهم هفته آینده ببینم، پیشرفت (در مذاکرات) است.»

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما از منظر خودمان، خیلی روشن آنچه را که می‌خواهیم درباره آن گفت‌وگو کنیم مشخص کرده‌ایم، و باید دید که این گفت‌وگوها به کجا می‌کشد.»

ترکیه در مذاکرات مشارکت ندارد

کاترین اشتون همچنین تصریح کرد که ترکیه در مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ مشارکتی نخواهد داشت و درخواستی هم برای مشارکت در مذاکرات مطرح نکرده است.

با این حال احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در این کنفرانس مشترک خبری گفت اگر از آنکارا خواسته شود، این کشور آماده مشارکت است.

در همین حال روز پنجشنبه، علی باقری، معاون شورای عالی امنيت ملی ايران، نیز با وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری یکی از شرکت‌کنندگان در مذاکرات اخیر با گروه‌ ۱+۵ بود که در ژنو برگزار شد. علی باقری یک روز پیش از این نیز به چین سفیر کرده بود.

ترکیه و برزیل در اردیبهشت سال ۱۳۸۹، طی ابتکار عملی، ایران را متقاعد ساختند که حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيومِ با غلظت پايين خود را، در مقابل دريافت سوخت برای رآکتور هسته‌ای تهران، به ترکیه منتقل کند.

این پیشنهاد با این حال از سوی کشورهای غربی مورد قبول واقع نشد، و کشورهای غربی به همراه روسیه و چین قطعنامه‌‌ تحریمی دیگری را علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رساندند.

پیش از آن کشورهای غربی، در قالب «گروه وین» که شامل آمریکا، فرانسه و روسیه بود، به ایران پیشنهاد دادند که این مقدار اورانیوم را به روسیه منتقل کند که بعدها علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی و سرپرست کنونی وزارت خارجه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ایران به روس‌ها اعتماد لازم برای تحویل اورانیوم غنی‌شده را نداشت.

درحالی که مذاکرات برای واردات سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به شکست انجامید، ایران همچنان غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد را ادامه می‌دهد و اعلام کرده است که این اقدام برای تامین سوخت رآکتور تهران است؛ اقدامی که نگرانی کشورهای غربی را بیشتر کرده است.
XS
SM
MD
LG