لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

تلاش رهبران تونس برای بازگرداندن نظم و آرامش به کشور


گزارش های رسيده از تونس حاکی است که پليس اين کشور، فرمانده گارد رياست جمهوری و افراد متهم به تيراندازی را دستگير کرده است و رهبران جديد کشور درصدد هستند تا پس از فرار تاريخی قدرتمندترين فرد تونس آرامش را به اين کشور باز گردانند.

بر اساس گزارش ها، پليس تونس روز يکشنبه علی سرياتی، فرمانده گارد زين العابدين بن علی، رييس جمهور پيشين اين کشور و چندين همکار وی را بازداشت کرده است. اين افراد متهم شده اند که عليه وضعيت فوق العاده در اين کشور دست به توطئه زده اند.

خبرگزاری رسمی تونس، تپ، با انتشار اين خبر جزئيات بيشتری منتشر نکرده است ولی به گزارش آسوشيتدپرس، نيروهای امنيتی در ماه گذشته بارها به روی تظاهرکنندگان آتش گشوده بودند.

يک مقام پليس تونس به اين خبرگزاری گفته است که از روز شنبه، بيش از ۵۰ نفر به اتهام استفاده از آمبولانس ها، خودروهای کرايه ای و وسايل نقليه عمومی برای تيراندازی های بی هدف بازداشت شده اند.

روز يکشنبه در مرکز شهر تونس، پايتخت تونس، پس از آنکه پليس راننده يک آمبولانس را دستگير کرد جمعيتی ۲۰۰ نفره فرياد شادی سر دادند.

یک مقام پليس تونس که نخواست نامش فاش شود گفته است که «تبهکاران با استفاده از آمبولانس ها اقدام به تيراندازی به سوی مردم می کنند.»

به دنبال نا آرامی های يک ماهه گذشته در تونس که به فرار زين العابدين بن علی از کشور انجاميد، دهها نفر از معترضان در جريان درگيری با نيروهای پليس کشته شدند.

اين اعتراض ها پس از آن آغاز شد که يک جوان به نام محمد البوعزيزی در اعتراض به ممانعت از کار سبزی فروشی اش خود را به آتش کشيد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارش خود می نويسد همزمان که رهبران دوره انتقالی در صدد مقابله با غارت، آتش سوزی و خشونت های بی هدف هستند تونسی ها و ناظران بين المللی اکنون به دنبال نشانه هايی هستند که مشاهده کنند کشور به کدام سو می رود.

شهر تونس روز شنبه شاهد حملات افراد غارتگر به فروشگاه ها و آتش زدن بانک هايی بود که گفته می شود در اختيار خانواده و نزديکان رييس جمهور پيشين تونس هستند. اين حملات همچنين متوجه مراکز فروش خودروهای ساخت کيا، فيات و پورشه نيز شده است که از سوی اعضای خانواده زين العابدين بن علی مديريت می شدند.

رسانه های تونسی خبر داده اند که برادر ليلا طرابلسی، همسر رييس جمهور سابق تونس در جريان حمله افراد خشمگين به وی در فرودگاه بين المللی اين کشور بر اثر جراحات وارده کشته شده است. منابع مستقل هنوز اين خبر را تاييد نکرده اند.

پليس تونس اعلام کرده است که تيراندازی های نيمه شب در پايتخت تنها برای اعلام هشدار بوده است. بر اساس مقرارت حالت فوق العاده، تجمع بيش از سه نفر ممنوع شده است. يک سرباز تونسی به آسوشيتدپرس گفته است که «ما همه تونسی و برادر هستيم.»

گزارش ها حاکی است که همزمان با تحولات بی سابقه در تونس فعالان سياسی و حقوق بشر روند بازگشت به کشور را آغاز کرده اند. سهاير بلحسن، رييس فدراسيون بين المللی حقوق بشر پس از بازگشت به تونس در فرودگاه پايتخت گفت که مردم سرکوب شده کشورش در آرزوی آزادی به سر می برند.

کامل جندوبی، رييس شبکه حقوق بشر مديترانه- اروپا نيز در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از بازگشت به تونس خبر داده است.

روز شنبه، فواد مبزع، رييس مجلس سفلای تونس به عنوان رييس جمهور موقت اين کشور سوگند ياد کرد و بلافاصله خواستار تشکيل دولت وحدت ملی با مشارکت مخالفان زين العابدين بن علی شد. قرار است ظرف ۶۰ روز انتخابات رياست جمهوری در تونس برگزار شود.
XS
SM
MD
LG