لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

حضور فيلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره برلين


لیلا حاتمی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی
لیلا حاتمی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی
دو سال پس از درخشش فيلم «درباره الی» در جشنواره معتبر برلين، اصغر فرهادی؛ فيلمساز تقدير شده ايرانی، يکبار ديگر پا بر فرش قرمز اين جشنواره می گذارد تا با فيلم جديدش «جدايی نادر از سيمين» که نامش سه شنبه شب در جمع ۲۲ فيلم مسابقه اين جشنواره اعلام شد، بخت خود را برای بار دوم بيازمايد.

به اين ترتيب اصغر فرهادی يکبار ديگر شانس خود را برای دريافت جايزه خرس طلايی اين جشنواره امتحان می کند.



او پيش از اين برای فيلم درباره الی، جايزه خرس نقره ای بهترين کارگردانی اين جشنواره را به دست آورده بود.

فيلمی که نمايشش در ايران و ساير نقاط دنيا با استقبال همزمان منتقدان و تماشاگران روبرو شد.

محمد حقيقت، فيلمساز و نويسنده مقيم پاريس درباره انتخاب فيلم جدايی نادر از سيمين در اين دوره از جشنواره برلين و رقيبان اصلی آن به راديو فردا می گويد:

«مديران جشنواره برلين منتظر اين فيلم بودند. بنابر اين بلافاصله وقتی ساخت فيلم تمام شد و فرستاده شد برای دفتر جشنواره ، آنها هم ديدند و برای شرکت در بخش مسابقه انتخابش کردند.

از آن جايی که اين کارگردان قبلا هم جايزه خرس نقره ايی بهترين کارگردانی جشنواره برلين را از آن خودش کرده بود، طبيعتا اين امر خودش امتياز بيشتری بود تا آنها مشتاقانه منتظر اين فيلم باشند.

بر اساس شنيده ها اين فيلم خيلی موفق تر از فيلم قبلی آقای فرهادی است. به هر حال آدم می تواند اميدوار باشد که دوستانش و فيلمسازان ايرانی ، بهترين جوايز جشنواره های معتبر را از آن خود کنند.

در بين اسامی فيلم هايی که امسال در بخش مسابقه فيلم برلين شرکت می کنند می توان اسم آقای ميشل اوسلو از فرانسه را که فيلمساز مهمی است و می تواند شانس موفقيت داشته باشد را شنيد.

همچنين فيلم «اسب تورين» ساخته بلا تار از مجارستان نيز از فيلم های ديگری است که از آن به عنوان فيلم های مطرح اين جشنواره نام برده می شود.

امسال در جشنوار برلين نسبت به سالهای پيش از اين که فيلمسازان مشهوری در اين فستيوال شرکت می کردند، کمتر از آدم های شناخته شده نام برده می شود.

طبيعتا می شود اميدوار بود که آقای فرهادی شانس بالاتری برای انتخاب شدن داشته باشد.

رئيس هيات داوران جشنواره امسال هم خانم ايزابلا روسيلينی است که به سينمای ايران خيلی علاقمند است.»

فيلم جدايی نادر از سيمين مانند ساخته های پيشين آقای فرهادی، مضمونی اجتماعی دارد و درباره زندگی زوج جوانی از طبقه متوسط ايران است. اين فيلم روايت يک روز از زندگی آنهاست که در آستانه جدايی از يکديگر قرار دارند.

جدايی نادر از سيمين توليد پر فراز و نشيبی داشته است و يکبار هم پروانه ساخت آن به دستور شورای نظارت و ارزشيابی وزارت ارشاد ايران به دليل صحبت های آقای فرهادی در خانه سينما لغو شد.

آقای فرهادی در جشن خانه سينما اظهار اميدواری کرده بود که زمينه بازگشت و فيلمسازی دوباره افرادی چون محسن مخملباف، امير نادری و بهرام بيضايی فراهم شود.

جدايی نادر از سيمين در حالی برای نمايش در بخش مسابقه برلين انتخاب شده که در ايران نيز بيست و نهمين جشنواره بين المللی فيلم فجر همزمان با فستيوال برلين برگزار می شود.

در جشنواره فيلم فجر بنا به سنت هميشگی، توليدات اخير يکسال سينمای ايران به نمايش در می آيند. مسئولان جشنواره فيلم فجر هنوز هم خبری رسمی درباره حضور احتمالی فيلم «جدايی نادر از سيمين» در اين جشنواره را اعلام نکرده اند و مشخص نيست که آيا همزمان با جشنواره برلين، فيلم آقای فرهادی در تهران نيز به نمايش درخواهد آمد يا خير؟

آقای حقيقت درباره اينکه آيا نمايش فيلم جدايی نادر از سيمين در جشنواره فيلم فجر، مشکلی برای حضور اين فيلم در جشنواره برلين ايجاد می کند يا خير؟ چنين می گويد:

«طبيعتا تا آنجايی که من اطلاع دارم اين فيلم در جشنواره تهران شرکت نمی کند و شنيده ام که اصلا فرم شرکت در اين جشنواره را هم پر نکرده است. اما اينکه در طول يک ماه آينده چه اتفاقی خواهد افتاد را نمی دانم. اما طبيعتا اين جزو قوانين فستيوال های بزرگی چون کن و برلين است که فيلم های بخش مسابقه در هيچ فستيوال مهم ديگری به نمايش در نيامده باشند. گر چه فستيوال فيلم تهران، فستيوال عمده ای حساب نمی شود.»

شصت و يکمين جشنواره فيلم برلين از دهم تا بيستم فوريه امسال برابر با ۲۱ بهمن ماه تا اول اسفند ماه، برگزار می شود.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG