لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

روسیه: لغو تحریم‌های ایران باید در دستور کار گفت‌وگوهای هسته‌ای استانبول باشد


سرگئی لاوروف و احمد داوود اغلو در استانبول
سرگئی لاوروف و احمد داوود اغلو در استانبول
در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، در این گفت‌وگوها سازوکار لغو تحریم‌های ایران نیز باید در دستور کار باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به همراه احمد داوود اغلو همتای ترکیه‌ای خود در یک کنفرانس خبری در استانبول شرکت کرده بود، گفت که مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران باید محور این مذاکرات باشد.

سرگئی لاوروف گفت: «برنامه هسته‌ای ایران و مسائل مرتبطی که هنوز حل نشده‌اند باید در کانون گفت‌وگوها باشد.»

وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد: «اما برای این نشست تنها یک موضوع وجود ندارد، لغو تحریم‌های ایران نیز باید در دستور کار باشد.»

پیش از این وزیر خارجه روسیه گفته بود که مسکو با وضع تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مخالف است.

وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: «ما به همکاران خود در ایالات متحده و اتحادیه اروپا توضیح دادیم که نظرمان درباره تحریم‌های یکجانبه چیست و امیدواریم حرف ما را فهمیده باشند.»

سرگئی لاوروف افزود: «تحریم‌های یکجانبه برای ادامه تلاش مشترک ما جهت حل مسئله هسته‌ای ایران، اقدامی غیرسازنده است.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که کشورش یکی از اعضای گروه ۱+۵ است، روز پنجشنبه همچنین اظهار داشت، ایران باید موافقت کند که بازرسی‌های موثری از تاسیسات هسته‌ای‌اش صورت گیرد.

سرگئی لاوروف با این حال تاکید کرد: «این بازرسی‌ها به منزله تعهد نیست، بلکه با توجه به تاریخ مسئله هسته‌ای ایران، از ضرورت برخوردار است.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بود ایران مانند دیگر اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حق خواهد داشت سوخت هسته‌ای تولید کند.»

«ایران تضمین ارائه کند»


در این کنفرانس خبری مشترک، احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز از تهران خواست با ارائه تضمین‌هایی نشان دهد که به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای نیست.

احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما مخالف جنگ‌افزار‌های اتمی هستیم، اما بر این باوریم که همه کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین از ایران خواست تضمین‌هایی ارائه دهد که در برنامه هسته‌ای‌اش هیچ قصدی برای ساخت سلاح اتمی وجود نخواهد داشت.

احمد داوود اغلو در ادامه ابراز امیدواری کرد چنین «ساز‌وکار مناسبی» می‌تواند در مذاکرات استانبول در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز گفته است که تهران همچنان به «بیانیه تهران» برای تبادل سوخت، که با میانجیگری‌ ترکیه و برزیل به امضا رسید، پایبند است.

علی اصغر سلطانیه که بنا به دعوت رئیس مرکز مطالعات و انرژی روسیه، به طور غیر رسمی به این کشور سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که ایران آماده است درباره مبادله سوخت اتمی با گروه ۱+۵ گفت‌وگو کند.

علی اصغر سلطانیه در این باره گفت: «ما به بیانیه تهران پایبندیم و آمده‌ایم با گروه وین درباره تبادل سوخت گفت‌وگو کنیم.»

گروه وین که متشکل از کشورهای ایالات متحده، فرانسه و روسیه است، در پاییز سال گذشته به ایران پیشنهاد داده بود که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را طی یک محموله به روسیه انتقال داده و پس از طی مدتی، در برابر ۱۲۰ کیلوگرم میله سوخت ۲۰ درصدی از فرانسه تحویل بگیرد.

تهران با پیشنهاد وین درآغاز موافقت کرده اما سپس اعلام کرد خروج اورانیوم از کشور، خط قرمز نظام است و مبادله باید در خاک ایران صورت بگیرد که از سوی گروه وین پذیرفته نشد.

در آن هنگام با هر چه محتمل‌ شدن تصویب دور جدید تحریم‌ها‌در شورای امنیت، تهران در اردیبهشت ماه، ابتکار عمل ترکیه و برزیل را پذیرفت و توافق کرد اورانیوم خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد.

با این حال کشورهای غربی علی‌ر غم استقبال اولیه، از پذیرش این توافقنامه خودداری کردند و سرانجام در ۲۰ خردادماه امسال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را در شورای امنیت به تصویب رساندند.
XS
SM
MD
LG