لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

جلیلی: ایران هیچ‌وقت میز مذاکرات هسته‌ای را ترک نکرد


سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران
سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران
در آستانه مذاکرات هسته‌ای استانبول، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی با اظهار اینکه ایران «هیچ‌وقت» گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را ترک نکرد، گفت که بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها موجب بازگشت ۵+۱ به گفت‌و‌گو‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، سعید جلیلی در این مصاحبه، تعبیر «بازگشت ایران به میز مذاکره» را نادرست دانست و گفت: «ایران هیچ‌وقت گفت‌و‌گوها را ترک نکرده است و ما همیشه آن‌ها (۵+۱) را دعوت می‌کردیم که به گفت‌و‌گو برگردند، اتفاقاً تحلیل دیگری وجود دارد که گفته می‌شود چون تحریم‌کنندگان دیدند که تحریم نمی‌تواند مفید باشد و آن مسیر غلط است، آنها به گفت‌و‌گوها برگشتند.»

این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در پاییز سال ۱۳۸۸ زمانی متوقف شد که ایران علیرغم آن‌ که در ابتدا با شرایط پیشنهادی گروه وین برای مبادله اورانیوم در خارج از ایران موافقت کرده‌بود، اعلام کرد که این تعویض باید در خاک ایران صورت بگیرد.

به دنبال خودداری ایران از مبادله اورانیوم و اعلام آغاز غنی‌سازی ۲۹۰ درصدی در داخل کشور، در نهایت شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریم‌ها را علیه ایران را به تصویب رساند و پس از آن نیز، آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر نیز تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران به اجرا گذاشتند.

سعید جلیلی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «ان بی سی» با تأکید بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها اعلام کرد که ایران در یک «مسیر پیشرفت بسیار سریع» قرار دارد و با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها افزود: «شما می‌دانید که ما در ایران یک ماه است که بزرگترین جراحی اقتصادی تاریخ کشورمان را شروع کردیم. این نشانه چیست؟ غیر از این است که نشانه یک شرایط بسیار خوب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور است؟»

دبیر شورای عالی امنیت همچنین با اظهار این‌که «مؤسسات اقتصادی معتبر جهان به پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی اذعان می‌کنند»، تحریم‌ها را موجب «محروم» ماندن آمریکا از «یک فرصت بسیار خوب در ایران» دانست.

سعید جلیلی اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های رسمی خود تا کنون «۲۵ بار» اعلام کرده است که «فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران هیچ‌گونه انحرافی نداشته است» و پرسید: «چرا دولت آمریکا با برخی از کشورهایی که ان پی تی (پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای) را امضا نکردند و حتی سلاح هسته‌ای آزمایش کردند روابط هسته‌ای برقرار می‌کند اما نسبت به حقوق هسته‌ای یک کشور که زیر نظر بازرسان آژانس فعالیت کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای دارد این‌گونه حساسیت نشان می‌دهد؟»

وی افزود: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای را هم نامشروع می‌دانیم و هم ناکارآمد و کسانی که می‌خواهند با قدرت سلاح‌های هسته‌ ای مقاصدشان را پیش ببرند عقب مانده هستند.»

سعید جلیلی در این مصاحبه همچنین با اشاره به دور دوم مذاکرات هسته‌ای که قرار است در استانبول برگزار شود، «تعامل» با جمهوری اسلامی را به نفع مردم تمام کشورها دانست.

وی در مورد محور گفت‌و‌گوها پاسخ روشنی نداد و تنها اعلام کرد که گفت‌و‌گوها «برای همکاری حول نقاط مشترک» صورت خواهد گرفت.

تا کنون به درستی مشخص نشده است که در مذاکرات پیش رو طرفین مذاکره به طور مشخص در مورد چه مسائلی به گفت‌و‌گو خواهند نشست.

مقامات جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که در مورد پرونده هسته‌ای ایران با ۵+۱ گفت‌و‌گو نخواهند کرد، اما ۵+۱ می‌گوید انتظار دارد پرونده هسته‌ای ایران نیز یکی از موارد مذاکره استانبول باشد.

جمهوری اسلامی در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه و پس از ۱۴ ماه وقفه در مذاکرات هسته‌ای، در ژنو با گروه ۵+۱ دیدار کرد که در جریان این مذاکرات نتیجه خاصی حاصل نشد .

قرار بر این است که دور دوم مذاکرات ایران با گروه ۵+۱، روز جمعه یکم بهمن ماه در شهر استانبول ترکیه آغاز شود و انتظار می‌رود این مذاکرات به مدت دو روز ادامه پیدا کند.
XS
SM
MD
LG