لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

گفت و گوهای هسته ای ايران و ۱+۵ در ژنو آغاز شد


کاترین اشتون (راست)، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ژنو
کاترین اشتون (راست)، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ژنو
گفت و گوهای ايران و کشورهای گروه پنج به علاوه يک در ژنو آغاز شده است و ساعاتی پيش از اين مذاکرات، رييس جمهور آمريکا در تماس تلفنی با همتای چينی خود درباره موضوع ايران و همچنين بحران شبه جزيره کره گفت و گو کرد.

سعيد جليلی به نمايندگی از ايران و کاترين اشتون، نماينده شش کشور عضو گروه ۱+۵ شامل آمريکا، فرانسه، روسيه، بريتانيا، چين همراه با آلمان در مذاکرات ژنو سوئيس حضور دارند و قرار است روز سه شنبه اين گفت و گوها در باره فعاليت های هسته ای تهران ادامه يابد.

در اين دور از گفت و گوها نمايندگان ارشد شش کشور گروه یاد شده نيز حضور دارند.

اين مذاکرات پس از ۱۴ ماه توقف گفت وگو ميان طرفين انجام می شود و آنچنان که خبرگزاری های بين المللی گزارش داده اند انتظار پايينی وجود دارد که به نتيجه مشخصی برسد.

يک هفته پيش از نشست ژنو ايران اعلام کرد که يک دانشمند هسته ای به نام مجيد شهرياری بر اثر انفجار بمب در خودروی وی کشته شده است.

همچنين يک روز مانده به آغاز مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک، تهران اعلام کرد که در زمينه توليد کيک زرد- ماده اوليه برای توليد اورانيوم- به خودکفايی رسيده است و اولين محموله اين ماده از معدن گچين در بندرعباس به تاسيسات اتمی نظنز منتقل شده است.

در واکنش به این خبر، سخنگوی کاخ سفید تولید کیک زرد از سوی ایران را باعث ایجاد «نگرانی‌های بیشتر» دانست.

يک ديپلمات مقيم وين که آشنا به مسائل اتمی است به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته که اقدام ايران يک حرکت سمبوليک در آستانه مذاکرات ژنو است.

به نظر می رسد ايران در صدد است تا اين پيام را منتقل کند که تصميم ندارد به هيچ رو فعاليت های هسته ای خود را متوقف کند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس از ژنو گزارش داده که در هيئت ايرانی يک ديپلمات به نام علی باقری - معاون دبير شورای عالی امنيت ملی- حضور دارد که بيانگر مهم بودن نشست ژنو از سوی ايران است.

به گفته اين خبرگزاری، آقای باقری رابطه بسيار نزديکی با آيت الله علی خامنه ای، رهبری جمهوری اسلامی ، دارد که حرف نهايی را درباره موضع هسته ای ايران می زند.

تماس تلفنی رييس جمهور آمريکا و چين

در همين حال کاخ سفيد در بيانيه ای اعلام کرد که رييس جمهور آمريکا با همتای چينی خود درباره ايران مذاکره کرده است.

کاخ سفيد می گويد: در تماس يکشنبه شب باراک اوباما با هوجينتائو، وی از چين خواست تا همراه با آمريکا و ساير کشورها «پيام روشنی به کره شمالی ارسال کند مبنی بر اينکه تحريکات اين کشور غير قابل پذيرش است.»

کاخ سفيد بدون اشاره به جزئيات بيشتر اعلام کرده است که رييس جمهور آمريکا همچنين موضوع ايران را مورد بحث قرار داده است.

قدرت های بين المللی از ايران خواسته اند تا به نگرانی های جامعه جهانی درباره ماهيت برنامه هسته ای خود توجه کرده و به آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا درباره اهداف اين فعاليت ها راستی آزمايی کند.

روز شنبه، ليام فاکس، وزير دفاع بريتانيا، گفت که گفت و گوهای ژنو بايد آغازی جدی برای حل و فصل اين مسئله باشد.

وی با رد حمله نظامی به ايران اظهار داشت :«ما خواهان يک راه حل از طريق مذاکره هستيم و نه از طريق نظامی. اما ايران بايد برای دستيابی به نتيجه با ما همکاری کند.»

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز گفته است: اين به عهده ايران است تا درباره مقاصد برنامه اتمی خود اعتماد سازی کند.

وی از تهران خواست تا در مذاکرات ژنو، «قاطعانه موضوع پيگيری ساخت سلاح هسته ای را رد کند.»

کشورهای غربی نگران ساخت سلاح اتمی از سوی ايران در پوشش برنامه اتمی خود هستند ولی تهران اين ادعا را رد می کند.
XS
SM
MD
LG