لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

تایم: آیا موساد دانشمندان هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است؟‬


نشان رسمی موساد
نشان رسمی موساد
هفته‌نامه تایم چاپ آمریکا می‌نویسد که فیزیکدان ایرانی که روز دوشنبه در تهران به قتل رسید جزء دانشمندان و مسئولان ارشد برنامه هسته‌ای ایران بود. مجید شهریاری بر اثر انفجار بمبی که روی اتومبیل وی نصب شد و با دستگاه کنترل از راه دور هدایت می‌شد ترور شد.

هفته‌نامه تایم می‌افزاید که این روش عملیاتی با شیوه کار موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائیل، شباهت‌های فراوانی دارد. ماموران سازمان موساد در موارد متعددی همین روش را به کار گرفته‌اند. آنها پس از شناسایی و تحت نظر قرار دادن هدف خود نقاط ضعف در روال روزمره کار و رفت و آمد وی را بررسی کرده و زمان انجام عملیات ترور را طوری تنظیم می‌کنند که همه ماموران بتوانند به موقع از منطقه عملیات و کشور مزبور خارج شوند. فقط یکی از ماموران برای به کار انداختن دستگاه کنترل از راه دور در منطقه باقی می‌ماند.

بر اساس اطلاعات منابع غربی، مجید شهریاری پس از سیاستمداران مسئول برنامه هسته‌ای جزء بالاترین مقام‌ها در این بخش بوده است. مرگ وی می‌تواند ضربه بزرگی به برنامه هسته‌ای ایران باشد. اولین تاثیر این ترور می‌تواند از دست رفتن تجارب و دانش علمی باشد که وی طی بیش از یک دهه اخیر در هدايت فعالیت‌های هسته‌ای ایران کسب کرده بود. ولی در عین حال ترور وی می‌تواند زنگ خطری برای جان و امنیت سایر دانشمندان هسته‌ای ایران باشد.

هفته‌نامه تایم می‌افزاید که مجید شهریاری مثل سایر دانشمندان و مسئولان هسته‌ای ایران محافظان ویژه خود را داشت. اما به نظر می‌رسد که این تدابیر امنیتی کافی نبوده‌اند.

پرویز داوودی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، که آقای شهریاری در آنجا فیزیک و مهندسی اتمی تدریس می‌کرد به خبرگزاری‌های ایرانی گفت که تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان این گروه از دانشمندان باید افزایش یابد.

دانشمند دیگری که در همان روز هدف حمله قرار گرفت توانست جان سالم به در ببرد. براساس گزارش رسانه‌های ایرانی، فریدون عباسی در حال رفتن به سمت محل کار خود بود و شاید دلیل زنده ماندن او این بوده که یکی از محافظان وی در لحظه انفجار پشت فرمان اتومبیل بود. فریدون عباسی از مشاوران وزارت دفاع و از اساتید ارشد دانشگاه امام حسین است که با تشکیلات سپاه پاسداران ایران ارتباط تنگاتنگ دارد.

هفته‌نامه تایم می‌افزاید برخلاف اطلاعاتی که از منابع دیگر دریافت شده، حکومت ایران تاکید می‌کند که در هر دو عملیات یک فرد موتورسوار بسته انفجاری یا بمب را به اتومبیل این افراد که در حال حرکت بوده چسبانده است. خبرگزاری فارس از قول حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران، می‌گوید: «در ترور دوم، راننده و محافظ نزدیک شدن موتورسوار به اتومبیل را تشخیص داد و از او فاصله گرفت و به همین خاطر تخریب ناشی از انفجار در این مورد کمتر بود.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، مسئول این حملات را آمریکا و اسرائیل معرفی کرده است. در خود اسرائیل نیز گزارش رسانه‌ها به نوعی این عملیات را به اسرائیل نسبت می‌دهند.

یکی از روزنامه‌های چاپ اسرائیل در مطلبی پیرامون تغییر رئیس موساد نوشت: «مئیر داگان، رئیس فعلی موساد، در پایان دوران فعالیت خود سازمانی را به جا خواهد گذاشت که به نسبت گذشته بسیار سریع و عملیاتی‌تر است. تمام اتهام‌هایی که دولت ایران در مورد نقش اسرائیل در ترورهای اخیر عنوان کرده نمونه‌های خوبی از این تحول مثبت در سازمان موساد است. در دوره ریاست بعدی سازمان موساد کماکان ایران نقطه اصلی تمرکز این سازمان خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG