لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۵

ایران غرب و اسرائیل را مسئول ترور استادان «هسته‌ای» دانست


خودروی فریدون عباسی،‌ استاد دانشگاهی که روز دوشنبه ترور شد
خودروی فریدون عباسی،‌ استاد دانشگاهی که روز دوشنبه ترور شد
به دنبال ترور دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران که روز دوشنبه اتفاق افتاد و به مرگ یکی از آنها منجر شد، محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که در این ترور «بدون تردید دست دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی وجود دارد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، همچنین روز دوشنبه، ۸ آذر، به ارتباط این ترور‌ها با تلاش جوامع غربی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و دست داشتن دولت‌های غربی و اسرائیل در این ترورها اشاره کرد.

او افزود: «باید به واژه‌هایی که آنها به کار می‌برند دقت کنید. وقتی می‌گویند به بحث امنیتی وارد می‌شویم، معنایش همین اتفاقی است که می‌افتد، اما آنها بدانند که اشتباه می‌کنند... ضمن این که همه اینها به حساب آنها نوشته می‌شود و در آینده نزدیک از آنها حساب‌کشی خواهد شد. بدانند که پرونده‌شان بسیار بسیار سنگین است.»

روز دوشنبه دکتر مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و محقق جمهوری اسلامی در پروژه سزامی، و دکتر فریدون عباسی، دیگر استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای این دانشگاه، هدف دو بمب‌گذاری جداگانه قرار گرفتند که این عملیات به مرگ آقای شهریاری و مجروح شدن آقای عباسی انجامید.

خبرگزاری‌های ایران در ساعات اولیه پس از این واقعه اعلام کردند که این دو نفر استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بودند، اما بعدا از آنها تحت عنوان «دانشمند هسته‌ای» یاد کرده و به نقل از مقامات جمهوری اسلامی دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا و اسرائیل را مسئول این ترور دانستند.

در همین زمینه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه، ۹ آذر، با اشاره به وجود شواهد و مدارکی در مورد دست داشتن بریتانیا و آمریکا در این ترورها اعلام کرد: «دست کشورهای غربی در حمایت از گروه‌های تروریستی و در مشخص کردن افرادی که در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای حضور دارند قابل انکار نیست و این اتهام به شکل جدی مطرح است.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد که مسئله ارتباط بریتانیا و آمریکا با ترور اخیر پس از بررسی و شناسایی عاملین این دو ترور، از طریق حقوقی پیگیری خواهد شد.

همچنین روز سه‌شنبه، پیرو جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور وزرای اطلاعات و کشور و همچنین نمایندگان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران که به منظور بررسی ترور‌های روز گذشته صورت گرفته بود، رئیس این کمیسیون «صهیونیست‌ها» را عامل این ترور دانست و افزود که هدف «دشمن» از این ترورها «مقابله با توانمندی روزافزون جمهوری اسلامی در فناوری هسته‌ای است».

علاءالدین بروجردی همچنین خاطرنشان کرد: «پس از آن‌ که دشمن از همه ابزارها مانند تحریم علیه مردم ایران استفاده کرد و جمهوری اسلامی در مسیر هسته‌ای به راه خود ادامه داد و عقب‌نشینی نکرد، به روش‌های تروریستی روی آوردند و دانشمندان را مورد هدف قرار دادند.»

۲۶۲ نماینده مجلس نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ترورهای روز گذشته را محکوم کرده و آن را در راستای «ضدیت مستکبران و سلطه‌گران بین‌المللی با پیشرفت‌های علمی و فناوری هسته‌ای» ایران ارزیابی کردند.

همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز دوشنبه در نشست خبری در دمشق، پایتخت سوریه، گفت: «حدس می‌زنیم اقدام تروریستی امروز ریشه در رژیم صهیونیستی داشته باشد و خوب است که همه کشورها بدانند این رژیم همان طور که امام فرمود یک غده سرطانی در منطقه است که با این اعمال ماهیت خود را به خوبی نشان می‌دهد.»

وی در ادامه تأکید کرد که اسرائیل از این رفتار پشیمان خواهد شد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «با استناد به روابط گروهک‌های تروریستی با برخی از کشورهای اروپایی به شدت به جامعه اروپا هشدار می‌دهد که به لحاظ حمایت وسیع آنان از این گونه اعمال تروریستی مسئولیت سنگینی متوجه آنان است.»

این بیانیه می‌افزاید: «دولت بریتانیا مسئولیت سنگینی بر عهده دارد، زیرا رئیس MI6 (سرویس ضدجاسوسی خارجی بریتانیا) هفته گذشته به طور صریح اعلام داشته است که مبارزه با مسئله انرژی هسته‌ای و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران نیاز به مبارزه امنیتی دارد.»

دادسرای تهران اعلام کرده است که تحقیقات در مورد ترورهای روز دوشنبه همچنان ادامه دارد و تاکنون هیچ فرد مظنونی در این رابطه دستگیر نشده است.
XS
SM
MD
LG