لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

آمریکا اتهام دست داشتن در «ترور» استاد دانشگاه را «مضحک» خواند


عکس از صحنه انفجار که باعث شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌های اطراف شده است.
عکس از صحنه انفجار که باعث شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌های اطراف شده است.
وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در واکنش به اتهام جمهوری اسلامی مبنی بر دست داشتن آمریکا و اسرائیل در «ترور» استاد دانشگاه تهران که صبح سه‌شنبه در قیطریه تهران اتفاق افتاد این اتهام را «مضحک و بی‌معنی» خواند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به مقام وزارت خارجه ایران اعلام کرد که «اتهام دخالت آمریکا [در این رخداد] مضحک و بی‌معنی است».

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنشی سریع به خبر مرگ استاد دانشگاه تهران در اثر انفجار در منطقه قیطریه تهران «عوامل صهیونیستی و مزدوران آمریکا» را مسئول این «رخداد تروریستی» معرفی کرده و آن را به‌شدت محکوم کرده بود.

در حالی که صبح روز سه‌شنبه معاون امنيتی استانداری تهران از وقوع انفجار و کشته شدن یک استاد دانشگاه در قیطریه تهران خبر داد، خبرگزاری فارس اعلام کرد که این استاد فيزيک دانشگاه تهران، که صبح امروز در «اقدام تروريستی» جان خود را از دست داده، مسعود علی‌محمدی بوده است.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «در تحقیقات اولیه علایمی از خباثت‌های مثلث رژیم صهیونیستی، آمریکا و عوامل اجیرشده آن در ایران در این رخداد تروریستی قابل رویت است.»

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اشاره نکرده است که چه نهادی مسئولیت این «تحقیقات اولیه» را بر عهده دارد و «علایم خباثت‌ها» چه هستند.

آقای مهمان‌پرست ضمن این که در گفته‌های خود این استاد دانشگاه را «اندیشمند هسته‌ای» خوانده هشدار داده است که «اقدامات تروریستی و حذف ظاهری دانشمندان اتمی کشورها مانع از فرایند علمی و تکنولوژی نمی‌شود».

در همین حال خبرگزاری فارس در خبری دیگر گفت که انجمن پادشاهی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت «ترور» آقای علی‌محمدی را بر عهده گرفته است.

انجمن پادشاهی ایران در واکنش به این خبر در اطلاعیه‌ای این اقدام را تکذیب کرد و در مقابل «سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی» را مسئول «شبیه‌سازی» وب‌سایت خود و صدور اطلاعیه به نام این انجمن معرفی کرد.

همچنین دردانه فولادوند، مسئول بخش خبری این انجمن، در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد که «انجمن مسئولیت این اقدام را بر عهده نمی‌گیرد».

آقای علی‌محمدی که برخی خبرگزاری‌های ایران از او به عنوان دانشمند ارشد هسته‌ای نام برده‌اند، دانش‌آموخته دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی در دانشگاه صنعتی شریف بود و از سال ۱۳۷۴ در گروه فيزيک دانشگاه تهران، کوآنتوم مکانيک و الکترومغناطيس تدریس می‌کرد. وی همچنین عضو وابسته پژوهشکده دانش‌های بنیادی ایران بود.

نام این استاد دانشگاه تهران در «پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاهیان حامی میرحسین موسوی» در میان نام استادانی آمده است که دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی آقای موسوی برای مقام ریاست جمهوری ایران حمایت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG