لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

واکنش ایران به اظهارات هیلاری کلینتون در باره برنامه هسته ای تهران


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از اظهارات وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مورد عدم تعیین زمان مشخصی برای آغاز گفت و گوهای اتمی با تهران از سوی واشینگتن استقبال کرده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در تهران، در واکنش به اظهار نظر اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در باره مسئله هسته‌ای ایران گفت: «ما هم با ایشان هم عقیده هستیم و معتقدیم هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی وجود ندارد و معنا هم ندارد. ما به مسیر درستی که برای اهداف صلح‌آمیز خودمان در پیش گرفته‌ایم ادامه خواهیم داد.»

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با اعلام این که ایالات متحده تلاش‌های خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده است، در عین حال تاکید کرده بود، واشنگتن هیچ‌ ضرب‌الاجل قاطع و فوری برای آغاز گفت و گوهای اتمی با ایران در نظر نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به این سخنان خانم کلینتون افزوده است: «امیدواریم کشورهای دیگر هم به مسیر طبیعی تعامل خود به خصوص در بحث فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برگردند و طبق وظایف آژانس نیازهای کشورهای متعهد و عضو را تامین کنند.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات تازه وزیر امور خارجه آمریکا نوعی عقب‌نشینی این کشور محسوب می‌شود، گفته است: «امیدواریم آن‌ها نسبت به فعالیت‌های هسته‌ ای صلح‌آمیز ما رویکرد واقع‌بینانه‌ای داشته باشند... اگر کشورهای دیگری که تاثیرگذار هستند و مسائل سیاسی را دنبال می‌کنند به این نتیجه برسند که باید طبق همان رویه حقوقی نسبت به اعضا رفتار کنند و حرف‌ها و برخوردهای گذشته خود را تصحیح کنند ما از آن استقبال می‌کنیم.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که هیلاری کلینتون همچنین گفته بود، کشورش «راهکار دوگانه» مذاکره و تحریم را براى وادار کردن جمهورى اسلامى ایران به منظور تغییر سیاست خود در قبال برنامه اتمی‌اش دنبال مى کند.

در مقابل سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با «بی‌اثر» دانستن تشدید تحریم‌ها، گفته است: «ایران کشوری با اقتدار و غیرقابل انکار است که با تهدید و تحریم از دستیابی به حقوق اساسی خود دست نمی‌کشد. این اقدامات در نهایت یک قضاوت منفی در افکار عمومی را به دنبال خواهد داشت».

«معترضان به نتایج انتخابات نماینده ملت ایران نیستند»

رامین مهمانپرست در بخش دیگری از اظهارات روز سه‌شنبه خود در باره خبر بازداشت شماری از شهروندان خارجی در جریان تظاهرات روز عاشورا اظهار داشت: «در آشوب‌های اخیر برخی اتباع خارجی و یا افرادی که دارای تابعیت مضاعف بوده‌اند، دستگیر شده‌اند که مسیر قانونی آن در حال پیگیری است و اگر این افراد انگیزه و اهداف خاصی نداشته باشند آزاد می شوند و در صورت ارتکاب جرم محاکمه خواهند شد.»

پیشتر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران با اعلام بازداشت «عده‌ای از اتباع بیگانه در روز عاشورا» گفته بود: «مواردی از دستگیرشدگان اتباع بیگانه داشته‌ایم که تنها دو روز مانده به عاشورا به همین منظور وارد ایران شده‌اند و دوربین‌ها و وسایلی که در اختیارشان بوده، کشف شده است.»

وی بدون اشاره به تعداد و ملیت بازداشت‌شدگان خارجی، آنها را به «نقش‌آفرینی در جنگ‌روانی علیه جمهوری اسلامی» متهم کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون شمار دقیق بازداشت‌شدگان رویدادهای خونین روز عاشورا را اعلام نکرده‌اند، اما برخی سایت‌های اینترنتی هوادار جنبش سبز در ایران شمار بازداشت‌شدگان را بیش از هزار تن اعلام کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت برخی از کشورهای جهان از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران به شدت انتقاد کرد.

رامین مهمانپرست بدون نام بردن از کشوری خاص اظهار داشت: «برخی کشورها به جای شنیدن صدای ملت، با اغراض خاص به دنبال افرادی هستند که جنجال را پیگیری می‌کنند. افرادی که در تظاهرات شرکت می‌کنند نمایندگان ملت ایران نیستند و مقامات کشورهایی که از این گونه اقدامات استقبال می‌کنند باید بدانند قدم برداشتن در این مسیر، اشتباه و به نفع آنها و مردمشان نیست.»

به دنبال سرکوب خونین تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز عاشورا، بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان را به شدت محکوم کرده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در آخرین اظهار نظر خود در این باره گفته است: «واشنگتن از نشانه‌هاى روز افزون سرکوب بیرحمانه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهورى توسط مقام‌های ایرانی نگران شده است.»

از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در ایران در خرداد ماه تاکنون بیش از پنج هزار نفر از سوى نیروهاى امنیتى و لباس شخصی بازداشت شده و دهها تن دیگر نیز کشته شده‌اند.

مقام‌هاى جمهورى اسلامى در روزهاى اخیر بر شدت تهدیدهاى خود علیه معترضان به نتایج انتخابات افزوده و تهدید کرده‌اند، با بازداشت‌شدگان بدون هیچگونه مماشاتى به عنوان «محارب» که حکم آن اعدام است، برخورد خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در باره علت لغو سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به تهران نیز گفته است: «تصمیم داشتیم برای بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت‌های دوجانبه زمان انجام این سفر را به مهلت دیگری موکول کنیم».

وی گزارش‌های منتشر شده در باره درخواست هیات پارلمانی اتحادیه اروپا برای دیدار و مذاکره با کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهور را انکار کرده و افزود: «برخی از کشورهای جهان به ویژه آمریکایی‌ها فشارهای مضاعفی را بر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا وارد کردند تا از دیدار با ایران منصرف شود. اخباری که مبتنی بر درخواست اتحادیه اروپا برای دیدار با برخی افراد و موسسات خاص است نیز فضاسازی رسانه‌ای تلقی می‌شود.»

مهمانپرست همچنین با اعلام این که جمهوری اسلامی قصد دارد به دلیل حمایت پارلمان ایتالیا از مهدی کروبی، به این کشور تذکر بدهد، اظهار داشت، وزارت امور خارجه برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با کشورهایی مانند بریتانیا و ایتالیا ندارد.

«شرط ایران برای شرکت در کنفرانس لندن»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین با بیان این که از ایران برای شرکت در کنفرانسی در لندن در باره اوضاع افغانستان دعوت شده است، شرط جمهوری اسلامی را برای شرکت در این کنفرانس «تمرکز روی نقش ایران در ثبات افغانستان» اعلام کرد.

مهمانپرست در این باره اظهار داشت: « اگر اجلاس لندن دستور کار مشخصی داشته باشد و اگر احساس کنیم نقش ایران در تامین استقرار ثبات در افغانستان سازنده است و نقش ایران در این اجلاس مورد تمرکز قرار می‌گیرد با دید مثبت این درخواست را پیگیری می‌کنیم».

قرار است در اواخر ماه جاری میلادی کنفرانسی در لندن با شرکت قدرت‌های بزرگ و کشورهای همسایه افغانستان در باره اوضاع جاری در این کشور برگزار شود که از جمهوری اسلامی نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود در باره درخواست عربستان سعودی از ایران برای دادن اجازه ترک ایران به دختر اسامه ‌بن‌لادن گفت: « اگر شرایطی برای احراز هویت این فرد وجود داشته باشد، دولت ایران با دید مثبت و رفتار انسانی نسبت به آن اقدام می کند».

در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دختر اسامه بن‌لادن با گریز از حبس خانگی در ایران به سفارت عربستان سعودی پناهنده شده است، مقام‌های ایرانی همچنان از حضور وی و برادرانش در ایران اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG