لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۸

وزیر اطلاعات از بازداشت چند شهروند خارجی در روز عاشورا خبر داد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با اعلام این که شماری از شهروندان خارجی در جریان رویدادهای روز عاشورا در تهران بازداشت شده‌اند، آنها را به «نقش آفرینی در جنگ روانی» متهم کرده است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز دوشنبه درباره بازداشت‌شدگان روز عاشورا به واحد مرکزی خبر گفته است: «مواردی از دستگیرشدگان اتباع بیگانه داشته‌ایم که تنها دو روز مانده به عاشورا به همین منظور وارد ایران شده‌اند و دوربین‌ها و وسایلی که در اختیارشان بوده، کشف شده است».

وی بدون اشاره به تعداد و ملیت بازداشت‌شدگان خارجی، آنها را به «نقش‌آفرینی در جنگ‌روانی علیه جمهوری اسلامی» متهم کرده است.

همزمان با برگزارى آیین‌هاى سنتى عزادارى در عاشورای امسال، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در تهران و چند شهر دیگر ایران با حضور گسترده در خیابان‌ها، به اعتراض‌هاى خود ادامه دادند.

این تظاهرات با یورش نیروهاى امنیتى و لباس شخصى‌ها به خشونت کشیده شده که در جریان آن چندین تن کشته و صدها تن دیگر بازداشت شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون شمار دقیق بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده‌اند، اما برخی سایت‌های اینترنتی هوادار جنبش سبز در ایران شمار بازداشت‌شدگان را بیش از هزار تن اعلام کرده‌اند.

در این میان به نوشته روزنامه اعتماد، غلامحسین محسنی‌اژه ای، دادستان کل کشور در جلسه غیر علنی مجلس در پاسخ به پرسشی در باره شمار دقیق بازداشت‌شدگان روزهای تاسوعا و عاشورا گفته است: «به دلیل استمرار روند بازداشت‌ها دستگاه قضایی فعلاً نمی‌تواند آمار دقیقی در این باره ارائه کند، چرا که پیش بینی می‌شود تعداد بازداشت شدگان افزایش یابد».

از سوی دیگر وزیر اطلاعات در اظهارات روز دوشنبه با بیان این که پرونده دستگیرشدگان «در حال تکمیل است» اظهار داشت: «فکر می‌کنم در یکی دو روز آینده پرونده‌های قابل توجهی دراختیار دستگاه قضا قرارگیرد تا آنها بر اساس ضوابط قانونی خود اقدامات لازم را انجام دهند».

پیشتر محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور در باره «اعدام برخی از دستگیرشدگان روز عاشورا» گفته بود: «عزم دستگاه قضایی برای اعدام حداقل سه تن از بازداشت‌شدگان ظهر عاشورا که محارب شناخته شده‌اند جدی و قرار است جلسات محاکمه آنها به زودی برگزار شود تا مجازات‌شان هرچه سریع‌تر اجرایی شود».

در روزهای اخیر برخی از روحانیان و رسانه‌های هوادار دولت از بازداشت‌شدگان روز عاشورا با عنوان «محارب» یاد کرده و خواستار اعدام آنها شده‌ بودند.
XS
SM
MD
LG