لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

سعید منتظری: حذف میرحسین موسوی پیامدهای فاجعه‌آمیزی خواهد داشت


سعید منتظری در کنار پدرش آیت الله حسینعلی منتظری
سعید منتظری در کنار پدرش آیت الله حسینعلی منتظری
سعید منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» با هشدار نسبت به حذف میرحسین موسوی توسط حکومت ایران، گفته است که کشتن یا بازداشت میرحسین موسوی، پیامدهای فاجعه‌آمیزی» در پی خواهد داشت.

آقای منتظری همچنین از عذر خواهی مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی به خاطر رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان شرط ادامه بقای جمهوری اسلامی یاد کرده و خواستار استعفای محمود احمدی‌نژاد شده است.

سعید منتظری، پسر آیت‌الله منتظری، از مراجع تقلید شیعیان که به تازگی در گذشته است، با بیان این که ادامه روند کنونی در ایران به سقوط جمهوری اسلامی منجر خواهد شد، گفته است: «مقام‌های مسئول باید به خاطر رفتار غلط خود و نیز سرکوب مردم در ماه‌های گذشته عذرخواهی کنند. این امر شرط لازم برای ادامه بقای جمهوری اسلامی در آینده است. و پس از استعفای محمود احمدی‌نژاد نیز باید ریاست جمهوری به آقای موسوی، کسی که بیشترین رأی را در انتخابات کسب کرده است، سپرده شود».

وی همچنین در باره نوع حکومت آینده در ایران گفته است: «مهم نیست که شکل حکومت آینده ما چگونه خواهد بود. حکومت آینده ما می‌تواند، جمهوری اسلامی، جمهوری لاییک یا حتی از نظر من حکومت سلطنتی باشد. مهم این است که مردم بتوانند در آزادی و رفاه زندگی کنند، بتوانند آزادانه رفت و آمد کرده و صدای آنها شنیده شود».

سعید منتظری همچنین حاکمیت را مسئول بالا گرفتن تنش در تظاهرات خونین روز عاشورا معرفی کرده و نیروهای امنیتی و «سرکوبگر» را به تحریک تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات متهم کرد.

در روز عاشورا و همزمان با هفتمین روز درگذشت آیت‌الله منتظری، شمار زیادی از تظاهرکنندگان و حامیان جنبش سبز در چند شهر بزرگ در ایران دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات با مداخله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

در حالی که آمارهای رسمی از مرگ دست کم هشت نفر در این روز حکایت می‌کند، مخالفان به نقل از بولتن محرمانه ایرنا شمار قربانیان را تا ۳۷ تن برآورد کرده‌اند. همچنین صدها نفر دیگر نیز در این روز بازداشت شده‌اند که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستار اشد مجازات برای آنها شده‌اند.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی، معترضان را «آشوبگر» خوانده و آنها را به آسیب زدن به اموال عمومی متهم می‌کنند، آقای سعید منتظری در باره رویارویی تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی در روز عاشورا گفته است: «مردم عادی هیچ علاقه‌ای به آتش زدن اموال عمومی ندارند. آنها قصد داشتند برای خواسته‌های مشروع خود تظاهرات کنند، اما از سوی نیروهای دولتی تحریک شدند».

وی از کشته شدن خواهر زاده میرحسین موسوی در جریان تظاهرات روز عاشورا نیز با عنوان «اقدامی هدفمند توسط ایادی حاکمیت» نام برده و گفته است: «هدف از این کار احتمالاً دادن آخرین هشدار به موسوی بوده است».

پسر آیت‌الله منتظری همچنین ابراز امیدواری کرده است که «حمام خون در کشور به راه نیافتد و حکمرانان عاقلانه رفتار کنند».

وی افزوده است: «من همچنان امیدوارم که صاحبان قدرت به مصالحه تن داده و راه را برای آشتی ملی هموار کنند. اگر آنها این کار را نکنند، تا یک سال دیگر وضعیت کشور ما به مراتب بدتر از وضع کنونی آن خواهد بود».
XS
SM
MD
LG