لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

«بیانیه هفدهم موسوی،قطعاً به معنی پذيرش انتخابات کنونی نيست»


هوادران موسوی در راهپیمایی روز قدس
هوادران موسوی در راهپیمایی روز قدس
بيانيه شماره ۱۷ ميرحسين موسوی که با پیشنهادها و راهکارهايی برای خروج از بحران همراه بود، بلافاصله با واکنش‌هایی متفاوت روبه‌رو شد.

آقای موسوی در یکی از پیشنهادها از واژگان ««اعلام مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه» استفاده کرده است.

این واژگان را محسن رضایی، عقب نشينی ميرحسين موسوی از «انکار دولت آقای احمدی نژاد» نامیده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت ایران، اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات دهم دولت را غیرقانونی اعلام کردند.

آیا نام بردن از دولت در تازه‌ترین بیاینه آقای موسوی (بیانیه هفدهم) نشان از «عقب نشینی از انکار دولت آقای احمدی نژاد» دارد –آنطور که محسن رضایی می‌گوید- یا استفاده از واژه «دولت» در این بیانیه مفهوم دیگری دارد؟

فاطمه حقیقت جو از چهره‌های اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم در این مورد به رادیو فردا می‌گوید: قطعاً بيانيه آقای موسوی به معنی پذيرش انتخابات کنونی نيست و ما اين استمرار را در بياينه‌های آقای موسوی می‌بينيم که همچنان معتقد به تقلب در انتخابات است. اگر ما به قسمت مربوطه در اين بيانيه نگاه کنيم، می‌بينيم برداشت آقای محسن رضايی اشتباه است.

مواردی که آقای موسوی مطرح می‌کند مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت، مجلس و قوه قضاييه است به نوعی که از حمايت‌های غير معقول در مقابل کاستی‌ها و ضعف‌هايش برخوردار نشود و همچنين دولت مستقيماً پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ايجاد کرده است که به يقين اگر دولت کارآمد باشد می‌تواند جواب دهد و اگر بی کفايت باشد، بايد اين بی‌کفايتی معلوم شود.

آقای موسوی به طور مشخص بيان می‌کند مشکلات کشور توسط دولت احمدی نژاد ايجاد شده و اين مشکلات تقلب در انتخابات است. اگر به بند ديگر اين بيانيه توجه کنيم می‌بينيم قبل از اين که آقای موسوی پيشنهادات خود را مطرح کند، می‌گويد بايد بپذيريد بحرانی در کشور ايجاد شده و بحران را بايد به رسميت شناخت و بعد روش‌های متناسب با آن را ارائه کرد.

اگر ما دو اين بند بيانيه آقای موسوی را کنار هم بگذاريم، نشان می‌دهد که او معتقد است دولت با برگزاری انتخابات تقلبی اين مشکلات را به وجود آورده است.

شما پيشنهادهای مطرح شده در بيانيه آقای موسوی را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

«آقای موسوی به طور مشخص بيان می‌کند مشکلات کشور توسط دولت احمدی نژاد ايجاد شده و اين مشکلات تقلب در انتخابات است.»
در اين بيانيه نگاه بسيار نگرانی را نسبت به وضعيت کشور می‌توان ديد و فکر می‌کنم اين پيشنهادها حداقلی است و بايد موارد ديگری به اين ليست اضافه شود. آقای موسوی مطمئناً با پيشنهادات ديگر هم موافق است و کمابيش در حرف‌های قبلی خود هم اين موارد را تکرار کرده است، از جمله تشکيل کميته حقيقت ياب که در اولين بيانيه‌های خود مطرح کرد و شناسايی و مجازات متخلفين که مردم را به شهادت رسانده‌اند که در اين بيانيه هم می‌گويد چهره کسانی که دست به ترور و کشتار مردم می‌زنند شناخته شده است.

معرفی و مجازات عاملين اين ماجراها يکی از مواردی است که بايد به ليست پيشنهادی آقای موسوی اضافه شود و برگزاری انتخابات آزاد و تغيير قانون انتخابات بايد به همه پرسی گذاشته شود.

اگر به تجمعات آزاد مردم اجازه داده شود، آن وقت مشخص می‌گردد خواست‌ها و نظرات مردم چيست که مجلس و قوه قضاييه هم بايد بر مبنای خواست مردم عمل کنند. به همين دليل آقای موسوی گفته حمايت‌های غير معقول از دولت برداشته شود و دولت پاسخگو باشد، ولی اگر بی کفايتی دولت معلوم شد بايد برکنار شود.

با توجه به بيانيه ميرحسين موسوی و نامه محسن رضايی، فکر می‌کنيد واکنش يا پاسخ رهبر جمهوری اسلامی و حاکميت به آن چه باشد؟

من اميدورام آقايان در اين امور تجديد نظر کنند، چون افزايش خشونت و سناريوسازی به خصوص در روز عاشورا ديگر جواب نمی‌دهد. اگر ما به راه‌پيمايی روز چهارشنبه هم نگاه کنيم، می‌بينيم با اين که دولت تلاش کرده همه نيروهای خود را از شهرستان‌ها با تعطيلی ادارات و مدارس جمع کند، فقط جمعيتی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمع شده‌اند و اين نشان می‌دهد دولت به شدت ريزش کرده است. به نفع رهبری است که آقای موسوی را بپذيرد، اما من احتمال آن را بسيار کم می‌دانم.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG