لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۹

سوء قصد به جان دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی


تصویری که خبرگزاری نیمه رسمی فارس از خودروی فریدون عباسی، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی، ساعتی پس از انفجار منتشر کرد.
تصویری که خبرگزاری نیمه رسمی فارس از خودروی فریدون عباسی، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی، ساعتی پس از انفجار منتشر کرد.
صبح روز دوشنبه بر اثر انفجار دو بمب در دو نقطه از تهران، دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی تهران مورد سوء قصد قرار گرفتند که در اثر این دو حادثه یکی از اساتید که محقق پروژه سزامی بود، کشته و دیگری مجروح شد.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها در شرح این دو حادثه اعلام کرد که دکتر مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی، صبح روز دوشنبه زمانی که به همراه راننده و همسرش به سمت دانشگاه در حرکت بود، در حوالی میدان ارتش در اثر انفجار بمب کشته شد.

دکتر شهریاری پس از مسعود علی‌محمدی، دومین محقق ایران در پروژه سزامی بود که به قتل رسید.

همچنین در این سوء قصد همسر و راننده آقای شهریاری نیز مجروح و روانه بیمارستان شدند.

این در حالی است که به گفته آقای ساجدی‌نیا، دکتر فریدون عباسی، دیگر استاد دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی نیز صبح دوشنبه زمانی که به همراه همسرش در حال پارک خودروی خود در خیابان ولنجک و در نزدیکی دانشگاه بود، مورد سوء قصد قرار گرفت، اما به گفته خبرگزاری مهر وی متوجه بمب‌گذاری شده و از محل حادثه فاصله گرفت اما مجروح شد.

پس از این انفجار دکتر عباسی و همسرش به بیمارستان طالقانی منتقل شدند و تحت مداوای سرپایی قرار گرفتند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این مورد گفت که هر دو سوء قصد توسط افراد موتورسوار صورت گرفته است و در هر دو مورد، بمبی با آهنربا به بدنه ماشین نصب شده است.

وی همچنین افزود که تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده نگرفته و هیچ کس نیز در این زمینه شناسایی نشده است و تأکید کرد که پیگیری‌های پلیس و دستگاه قضائی برای مشخص شدن عاملان این بمب‌گذاری‌ها ادامه دارد.

این در حالی است که خبرگزاری نیمه رسمی فارس، آمریکا و اسرائیل را عامل این ترور معرفی کرده است.

ساعاتی پس از این انفجار علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در واکنش به این بمب‌گذاری‌ها اعلام کرد: «دشمنان بدانند تیرشان به سنگ خورده است و عاقبت بدی منتظر آنهاست... (دشمنان) با آتش بازی نکنند، صبر ملت ایران هم حدی دارد و اگر این کاسه صبر لبریز شود، عاقبت بدی نصیب دشمنان خواهد شد، البته ما صبر خود را نشان خواهیم داد.»

وی همچنین با اشاره به این که دکتر شهریاری، «سال‌ها» دانشجوی وی بوده است اضافه کرد: «قول می‌دهیم که شهریاری‌های فراوانی تحویل ملت ایران دهیم... و حرکت هسته‌ای ملت ایران را چند برابر می‌کنیم.»

دکتر مجید شهریاری، پس از دکتر مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران که در دی ماه سال گذشته در اثر یک اقدام «تروریستی» کشته شد، دومین محقق جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی بود که مورد سوء قصد قرار گرفت.

موضوع طرح سزامی، بهره‌برداری از یک دستگاه شتابگر سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه است که قرار است با همکاری کشورهای منطقه از جمله پاکستان، ایران، اسرائیل، ترکیه و مصر و تحت نظارت یونسکو، در اردن راه‌اندازی شود.
XS
SM
MD
LG