لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

لاریجانی: از پیش از عملیات تروریستی آمریکا و اسرائیل خبر داشتیم


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس با «دردآور» خواندن ترور استاد دانشگاه تهران اظهار داشت که «از چند روز پیش» اطلاعاتی در دست بود که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل درصدد انجام عملیات تروریستی در تهران هستند.

دکتر مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، روز سه‌شنبه صبح بر اثر انفجار بمب، هنگام خروج از منزلش در قیطریه تهران کشته شد.

پس از ترور این استاد دانشگاه تهران، در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دولتی، مسعود علی‌محمدی دانشمند هسته‌ای معرفی شد که این خبر در سایت‌ها و رسانه‌های هوادار جنبش سبز تکذیب شد؛ در عین حال از جمله سایت جرس، با انتشار سندی، گزارش داده است که مسعود علی‌محمدی در محکومیت حمله به کوی دانشگاه در خردادماه از استادان دانشگاه امضا جمع کرده و از هواداران میرحسین موسوی بوده است.

علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس با اشاره به ترور مسعود علی‌محمدی گفت: «به فاصله چند ساعت یک گروه سلطنت‌طلب بی‌هویت که در آمریکا تحت سیطره سیا روزگار می‌گذرانند طی اطلاعیه‌ای این اقدام تروریستی را به گردن گرفتند. شاید سیا و رژیم صهیونیستی تصور کردند با این اطلاعیه بی‌سر و ته می‌توانند رد گم کنند.»

این در حالی است که گروه انجمن پادشاهی که احتمالا منظور آقای لاریجانی بوده است هرگونه دخالت در این ترور را تکذیب کرده است.

ایالات متحده نیز دست داشتن در این ترور را تکذیب کرده است؛ روز سه‌شنبه وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به اتهام جمهوری اسلامی مبنی بر دست داشتن آمریکا و اسرائیل در «ترور» استاد دانشگاه تهران این اتهام را «مضحک و بی‌معنی» خواند.


علی لاریجانی در ادامه متهم کردن اسرائیل و آمریکا در انجام این ترور گفت: «به ما اطلاعات روشنی از چند روز قبل رسیده بود که رژیم صهیونیستی با همکاری سیا به دنبال عملیاتی تروریستی در تهران هستند و شاید تصور می‌کردند با توجه به برخی مشاجرات داخلی مجال برای چنین اقداماتی یافته‌اند و می‌توانند هم اساتید دانشگاه را نگران کنند و هم به کارهای تحقیقاتی هسته‌ای کشور لطمه وارد نمایند.»

علی لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اسرائیل و آمریکا را متهم کرد که «بعد از ناکامی در همه روش‌ها، به حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای روی آوردند».


علی لاریجانی در حالی مسعود علی‌محمدی را در صحن مجلس «دانشمند هسته‌ای» معرفی کرده است که احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و هم‌کلاسی سابق مسعود علی‌محمدی، در وبلاگ خود نوشته است این استاد دانشگاه «مثل همه ما از مبانی مسایل هسته‌ای سر در می‌آورد و می‌توانست اظهار نظر کند، اما به معنای کسی که کار پژوهشی هسته‌ای کرده باشد نمی‌توان او را دانشمند هسته‌ای نامید».

احمد شیرزاد همچنین در وبلاگ خود نوشته است که مسعود علی‌محمدی در «انتخابات اخیر نیز به طور جدی از کاندیدای اصلاح‌طلبان حمایت می کرده» و در راه‌پیمایی دوشنبه ۲۵خرداد در تهران نیز شرکت کرده بود.

در همین حال هیات دولت نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت ترور مسعود علی‌محمدی اعلام کرده است: «حسب دستور رئیس جمهور محترم، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور با استفاده از تمامی امکانات خود در تلاش هستند تا ضمن شناسایی و بازداشت عاملان این جنایت، حامیان خارجی آنان را نزد افکار عمومی جهان رسوا کنند.»

در عاشورای امسال نیز علی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، به ضرب گلوله ترور شد؛ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تایید کرد که این قتل «ترور» بوده است، اما ماهیت «تیم‌های ترور»‌ را مشخص نکرد.
XS
SM
MD
LG