لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

تأکید چین بر تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی


وو هایلونگ، نماینده چین در مذاکرات استانبول، (راست) در کنار ویلیام برنز مذاکره‌کننده آمریکایی
وو هایلونگ، نماینده چین در مذاکرات استانبول، (راست) در کنار ویلیام برنز مذاکره‌کننده آمریکایی
تنها یک روز پس از پایان گرفتن مذاکرات بی‌نتیجه جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ در استانبول، چین با اعلام این مطلب که مذاکرات هسته‌ای ایران از طریق یک یا دو دیدار به نتیجه نخواهد رسید، بر تداوم این گفت‌و‌گوها تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از وبسایت رسمی وزارت امور خارجه چین، وو هایلونگ، دستیار وزیر امور خارجه و نماینده چین در گفت‌وگوهای استانبول در این زمینه گفت: «مسئله اتمی ایران یک مسئله حساس و پیچیده است، و واضح است که این موضوع از طریق یک یا دو دوره مذاکره به طور جامع حل نخواهد شد.»

وی که به عنوان فرستاده چین در مذاکرات هسته‌ای استانبول شرکت داشت در ادامه خاطر نشان کرد که برای به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گوها باید هر دو طرف به این مذاکرات «متعهد» باشند و با «انعطاف و عملگرایی» در ایجاد «اعتماد متقابل» بکوشند تا این مسئله به گونه‌ای «جامع و مناسب» حل شود.

چین اگرچه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، با تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران موافقت کرده، همواره وضع تحریم‌ها یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و بر «گفت‌و‌گو و دیپلماسی» برای حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرده است.

در جریان مذاکرات دو روزه استانبول، که دومین مذاکره هسته‌ای ایران پس از ۱۴ ماه وقفه بود، نتیجه خاصی به دست نیامد و کاترین اشتون ضمن «دلسرد کننده» خواندن این مذاکرات، اعلام کرد که قرار جدیدی برای گفت‌و‌گوهای بعدی گذاشته نشده است.

این در حالی است که ابوالفضل ظُهره‌وند، دستیار مذاکره کننده هسته‌ای ایران پس از این مذاکرات اعلام کرد که قرار بر این است که گفت‌و‌گوهای بعدی انجام شود، اما هنوز در مورد مکان و زمان این مذاکرات تصمیم گرفته نشده است.

در طول این گفت‌و‌گوها ایران خواستار پایان یافتن تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی و همچنین ادامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران شد که این شروط از سوی قدرت‌های جهانی پذیرفته نشد.

در همین زمینه، خانم اشتون، پیش‌شرط‌های هسته‌ای ایران را «غیر قابل قبول» و «غیر واقع‌بینانه» خواند و این دو شرط را علت «مأیوس کننده» بودن مذاکرات استانبول دانست.

وی تأکید کرد که ایران باید در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش به جامعه جهانی اطمینان دهد.

همچنین پس از این مذاکرات، بریتانیا و فرانسه نیز ضمن ابراز ناامیدی از گفت‌و‌گوهای استانبول، تهران را مسئول شکست این گفت‌و‌گوها دانستند.

پیش از برگزاری این مذاکرات، در مورد مباحث مورد مذاکره در این گفت‌و‌گوها میان طرفین اتفاق نظر وجود نداشت و در حالی که گروه ۵+۱ تأکید داشت که برنامه هسته‌ای ایران نیز یکی از موارد مورد بحث این مذاکرات خواهد بود، ایران همواره اعلام می‌کرد که در مورد پرونده هسته‌ایش مذاکره نخواهد کرد و تنها پیرامون «همکاری حول نقاط مشترک» با این گروه به بحث خواهد نشست.
XS
SM
MD
LG