لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

سلطانیه: قطعنامه‌ها را اجرا نمی‌کنیم، غنی‌سازی را ادامه می‌دهیم


علی‌اصغر سلطانیه در مسکو، روسیه
علی‌اصغر سلطانیه در مسکو، روسیه
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمتر از یک روز پیش از آغاز مذاکرات استانبول درباره پرونده هسته‌ای ایران باصراحت اعلام کرد که ایران نه قطعنامه‌ها را اجرا می‌کند و نه غنی‌سازی را متوقف خواهد کرد.

شاید به همین دلیل باشد که دولت ایالات متحده و همین طور دیپلمات‌های غربی در استانبول اعلام کرده‌اند که انتظار «پیشرفت عمده» درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی را ندارند.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده بر این باورند که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت و تولید تسلیحات اتمی است، اتهامی که مقامات تهران همواره رد کرده و بارها گفته اند که برنامه اتمی ایران هدفی جز اهداف صلح‌آمیز ندارد.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، نیز ضمن آن که آب پاکی را روی دست همه ریخته و گفته است که ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند، بار دیگر تاکید کرده است که تهران تسلیحات کشتار جمعی را «حرام» می‌داند و رهبر جمهوری اسلامی نیز ساخت آنها را «محکوم کرده است».

روز پنج‌شنبه در حالی که دیپلمات‌ها خود را برای مذاکره در استانبول آماده می‌کردند، آقای سلطانیه برای دیداری سه‌روزه و به گفته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، «به منظور تشریح مواضع هسته‌ای ایران» در مسکو، پایتخت روسیه، به سر می‌برد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه شب در حضور خبرنگاران خارجی گفت: «تحت هیچ شرایطی قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نمی‌کنیم و روند غنی‌سازی اورانیوم را حتی برای یک لحظه متوقف نمی‌کنیم.»

موضع نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی تکرار اعلام موضع دیگر مقامات تهران از جمله محمود احمدی‌نژاد است که از جمله هفته گذشته تاکید کرد که ایران حتی با «صد هزار قطعنامه» نیز دست از برنامه هسته‌ای خود برنخواهد داشت.

غربی‌ها به دنبال آن هستند که ایران را به قطع غنی‌سازی اورانیوم وادار کنند که از اجزای اساسی در ساخت تسلیحات اتمی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی همواره از قبول شرط توقف غنی‌سازی سر باز زده و به همین دلیل مشمول چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا و برخی کشورهای دیگر شده است.

آقای سلطانیه در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران خارجی همچنین بر بی‌اعتمادی ایران به کشورهای غربی تاکید کرده و در این میان از کشورهای آلمان، آمریکا و فرانسه نیز نام برده است، سه کشور از شش کشوری که در استانبول، ترکیه، در برابر مذاکره‌کننده ارشد ایران نشسته‌اند.

مذاکرات استانبول که روز جمعه آغاز شد دنباله مذاکرات تهران با گروه کشورهای ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در ژنو، سوئیس، است که یک ماه پیش برگزار شد.
XS
SM
MD
LG