لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

آمریکا: به دنبال فرایندی عملی برای مسائل اصلی برنامه اتمی ایران هستیم


ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که واشینگتن در مذاکرات استانبول، به دنبال «فرایندی معنادار و عملی» برای پرداختن به مسائل اصلی برنامه هسته‌ای ایران است.

مذاکرات گروه ۱+۵ قرار است روز جمعه در استانبول و با شرکت نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان با هیات ایرانی برگزار شود.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در آستانه برگزاری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در استانبول گفت: «ما به دنبال به جریان انداختن فرآیندی معنی‌دار و عملی هستیم که به مسائل اصلی برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود: «همانطور که گروه ۱+۵ مرتبا تاکید کرده، ما موظفیم که ایران را در مقابل تعهدات بین‌المللی‌اش پاسخگو بکنیم و به این کار هم ادامه خواهیم داد تا جایی که ایران گام‌های ملموسی برای حل نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه اتمی‌اش بردارد.»

انتظار پیشرفت مذاکرات

از سوی دیگر مارک تونر، سخنگوی موقت وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به مذاکرات در پیش رو گفت که واشینگتن انتظار «پیشرفت عمده‌ای» از این گفت‌وگوها ندارد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین اظهار داشت که واشینگتن مایل است، در مذاکرات استانبول، پیشنهاد به روز شدهٔ تبادل سوخت با ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در مذاکرات دو روزه استانبول، ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، در مذاکرات ۱+۵ به عنوان نماینده آمریکا شرکت می‌کند.

گروه مذاکره‌کننده ایرانی نیز به سرپرستی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، بعد از ظهر پنجشنبه وارد استانبول شده است.

علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ، حمیدرضا عسگری مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه، علی آهنی معاون اروپای وزارت امور خارجه و ابوالفضل ظهره‌وند معاون رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، از اعضای هیات ایرانی هستند که در این مذاکرات سعید جلیلی را همراهی می‌کنند.

از سوی دیگر ، ‌در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران، وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد، در این مذاکرات سازوکار لغو تحریم‌های ایران نیز باید در دستور کار باشد.

لاوروف: لغو تحریم‌های ایران باید در دستور کار مذاکرات استانبول باشد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به همراه احمد داوود اغلو همتای ترکیه‌ای خود در یک کنفرانس خبری در استانبول شرکت کرده بود، گفت: «برنامه هسته‌ای ایران و مسائل مرتبطی که هنوز حل نشده‌اند باید در کانون گفت‌وگوها باشد.»

وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد: «اما برای این نشست تنها یک موضوع وجود ندارد، لغو تحریم‌های ایران نیز باید در دستور کار باشد.»

پیش از این وزیر خارجه روسیه گفته بود که مسکو با وضع تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مخالف است.

وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: «ما به همکاران خود در ایالات متحده و اتحادیه اروپا توضیح دادیم که نظرمان درباره تحریم‌های یکجانبه چیست و امیدواریم حرف ما را فهمیده باشند.»

سرگئی لاوروف افزود: «تحریم‌های یکجانبه برای ادامه تلاش مشترک ما جهت حل مسئله هسته‌ای ایران، اقدامی غیرسازنده است.»

وزیر خارجه روسیه که کشورش یکی از اعضای گروه ۱+۵ است، روز پنجشنبه همچنین اظهار داشت، ایران باید موافقت کند که بازرسی‌های موثری از تاسیسات هسته‌ای‌اش صورت گیرد.

سرگئی لاوروف با این حال تاکید کرد: «این بازرسی‌ها به منزله تعهد نیست، بلکه با توجه به تاریخ مسئله هسته‌ای ایران، از ضرورت برخوردار است.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بود ایران مانند دیگر اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حق خواهد داشت سوخت هسته‌ای تولید کند.»

در این کنفرانس خبری مشترک، احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز از تهران خواست با ارائه تضمین‌هایی نشان دهد که به دنبال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای نیست.

احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما مخالف جنگ‌افزار‌های اتمی هستیم، اما بر این باوریم که همه کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین از ایران خواست تضمین‌هایی ارائه دهد که در برنامه هسته‌ای‌اش هیچ قصدی برای ساخت سلاح اتمی وجود نخواهد داشت.

احمد داوود اغلو در ادامه ابراز امیدواری کرد چنین «ساز‌وکار مناسبی» می‌تواند در مذاکرات استانبول در نظر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG