لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

هند: مشکل مالی معاملات نفتی با ایران هنوز حل نشده‌است


هند می‌گوید که مشکل معاملات نفتی با ایران که به دلیل محدودیت‌های بانک مرکزی هند و متأثر از تحریم‌های آمریکا به وجود آمده، هنوز حل نشده ولی «شاید در روزهای آینده حل شود.»

مشکلات بر سر معاملات نفتی ایران و هند از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از روز دوشنبه، ۶ دی‌ماه، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

ایالات متحده می‌گوید ایران از «اتحادیه پایاپای آسیایی» برای «دور زدن تحریم‌های بین‌المللی» استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر نفت هند روز چهارشنبه در این زمینه به خبرنگاران گفت: «تأمین نفت ادامه دارد اما یک راه حل نهایی برای مسئله پرداخت پول هنوز پیدا نشده‌است.»

وی در پاسخ به این پرسش که چاره‌یابی نهایی برای این مشکل چه مدت طول می‌کشد گفت که «شاید تا چند روز آینده حل شود».

مقام‌های ایرانی پیش از این اعلام کرده بودند که مشکل معاملات نفتی ایران با هند «رفع شده است» و یک مقام ارشد وزارت خارجه هند نیز پس از آن گفت که خواستار حل این مشکل تا پیش از آغاز ماه فوریه است.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، طرف‌های ایرانی و هندی، با استفاده از بانک دولتی هند و بانک تجارت اروپا و ایران، یک راه حل موقت برای دادوستد نفتی یافته‌اند ولی همچنان به دنبال یک راه حل درازمدت هستند.

هند ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را وارد می‌کند و ایران دومین تأمین‌کننده نفت خام این کشور است. بنا بر گزارش‌ها، پالایشگاه‌های مختلف هندی از زمان پدید آمدن مشکلات مالی با جمهوری اسلامی، نسبت به قطع ناگهانی واردات نفت از ایران نگران شده و در حال ذخیره‌سازی نفت هستند.

به نوشته روزنامه تایمز هند، بانک دولتی هند و دیگر بانک‌های این کشور «هراس دارند» که در صورت ایجاد دوباره تسهیلات برای دادوستد نفتی با ایران، «با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شوند.»

اقدام بانک‌های هندی در جهت قطع خدمات‌رسانی به دادوستد نفتی ایران با استقبال ایالات متحده روبه‌رو شده‌است و استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا، تلاش هند برای کنار گذاشتن این گونه معاملات با ایران را «اقدامی مهم» خوانده‌است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش به خاطر نگرانی از جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌کوشند از راه اعمال فشار و تحریم، ایران را از ادامه این برنامه منصرف کنند. ایران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه خود را صلح‌آمیز خوانده است.

ایالات متحده در یک سال گذشته در تلاش بوده است تا در راستای تحریم‌هایی که علیه ایران به تصویب رسانده است، هند را با این تحریم‌ها همسو کند.
XS
SM
MD
LG