لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

بانک مرکزی هند ارائه تسهیلات برای واردات نفت از ایران را متوقف کرد


بانک مرکزی هند اعلام کرد از این پس برای پرداخت بهای مواد خام وارداتی از ایران، تسهیلات بانکی ارائه نخواهد داد و این پرداخت‌ها باید خارج از چارچوب «اتحادیه پایاپای آسیا» انجام پذیرد.

«اتحادیه پایاپای آسیا» که مقر آن در تهران است شامل کشورهای ایران، هند، پاکستان، بوتان، بنگلادش، مالدیو، میانمار، نپال و سریکانکا است و برای همکاری‌های مالی کشورهای عضو در سال ۱۹۷۴ پایه‌گذاری شده است.

در بیانیه بانک مرکزی هند آمده است: «تصمیم گرفته شد که پرداخت نفت و گاز وارداتی با ارزهای مجاز و خارج از چارچوب اتحادیه پایاپای آسیا انجام شود.»

گرچه در بیانیه بانک مرکزی هند، به دلایل اتخاذ این تصمیم اشاره نشده است اما کشورها و شرکت‌های طرف معامله با ایران به ويژه از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار دارند که مناسبات تجاری خود با ایران را محدود کنند؛ این فشار باعث شده است که شماری چند از شرکت‌های بزرگ نفتی فعالیت خود در ایران را متوقف کرده یا از افزایش فعالیت‌هایشان خودداری کنند.

شماری از کشورها، مانند امارات متحده عربی و کویت نیز در امور بانکی و ارزی برای ایران محدودیت قایل شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در صنعت نفت هند گزارش داده است که این تغییر سیاست هند می‌تواند به واردات نفت و گاز این کشور از ایران لطمه بزند و شرکت‌های هندی و شرکت ملی نفت ایران را مجبور کند راه دیگری و چه بسا یک بانک اروپایی را برای تبادلات مالی پیدا کنند.

یک منبع آگاه هندی که به گفته رویترز به طور مستقیم از موضوع اطلاع دارد، به این خبرگزاری گفت: «ما (شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های هندی) باید جایی را برای انتقال پرداخت‌ها پیدا کنیم در غیر اینصورت معامله‌ای صورت نخواهد گرفت.»

هند در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ روزانه نزدیک به ۴۲۶ هزار بشکه نفت از ایران وارده کرده است و ممکن است با این تصمیم بانک مرکزی هند، میزان واردات نفت با کاهش مواجه شود.

یک منبع دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفته است این اقدام بانک مرکزی هند ممکن است واردات نفت و گاز از ایران را بسیار دشوار سازد.

این منبع آگاه در صنعت نفت هند در پاسخ به این پرسش که آیا از این پس نفت خام ایران برای واردات گران‌تر تمام خواهد شد، گفته است که به نظر وی وارد کردن نفت از ایران چه بسا به این سادگی امکان‌پذیر نباشد.
XS
SM
MD
LG