لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

مصر: اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای، خصمانه و نفرت‌انگیز است


اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای در مورد «ریشه‌های اسلامی» حوادث اخیر مصر، همچنان با واکنش‌های مختلف روبه‌روست و از جمله روز شنبه احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر، موضع رهبر جمهوری اسلامی را «خصمانه و نفرت‌انگیز» خواند.

آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۵ بهمن که بخش‌هایی از آن به زبان عربی و خطاب به مردم مصر و دیگر کشورهای منطقه ایراد شد، اعتراض‌های اخیر در مصر و دیگر کشورهای عربی را «بازتاب پیام انقلاب اسلامی در ایران» و نیز «حدوث بیداری اسلامی» آن گونه که جمهوری اسلامی در انتظار آن بوده، ارزیابی کرد.

وی همچنین در شرایطی که برای چندمین بار از خرداد ۸۸، اعتراض‌های مدنی در ایران را «نمایشنامه دشمنان برای استحاله انقلاب» توصیف کرد، اعتراض‌های مدنی مصر را «زلزله‌ای واقعی» خواند که اگر در مصر به نتیجه برسد، «شکستی غیرقابل جبران» برای سیاست‌های آمریکا در منطقه خواهد بود.

این گفته که پیشتر واکنش منفی اخوان‌المسلمین، از اصلی‌ترین گروه‌های اسلامی مخالف رژیم مبارک، را در پی داشت اکنون نیز مورد اعتراض رسمی دولت مصر قرار گرفته است و در این زمینه احمد ابوالغیط می‌گوید که «زاویه خصمانه و نفرت‌انگیز این سخنان در مورد امور داخلی مصر، [برای کشورش] عبور از همه خط قرمزهاست».

وزیر خارجه مصر همچنین گفته است که «امید ایران برای روی کار آمدن یک دولت اسلامی در مصر، نشانگر آن است که این کشور به دنبال استیلا بر منطقه [خاورمیانه] است».

مسئولان و رسانه‌های ایرانی چند هفته پیش به هنگام مواجهه با اعتراض‌های مدنی در تونس، واکنش های محتاطانه ای نشان دادند، اما با گسترش این اعتراض‌ها به مصر که رابطه دوستانه‌ای با ایران ندارد موضع ایران تغییر کرد و اکنون در ادبیات رسمی مسئولان ایرانی اعتراض در کشورهای مختلف خاورمیانه به پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی، و خیزش و بیداری اسلامی تعبیر می‌شود.

ایران و مصر بیش از سی سال است که به واسطه امضای پیمان صلح میان قاهره و اسرائیل، روابط دیپلماتیک ندارند و گرچه دو کشور در سال‌های اخیر گام‌هایی را برای بهبود سطح روابط برداشته‌اند اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده است.

از جمله در شهریور امسال روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن، در واکنش به لغو سفر منوچهر متکی به مصر، به نقل از مجتبی امانی، رئیس دفتر حافظت از منافع ایران در مصر نوشت که بعید نیست شخص محمود احمدی‌نژاد به طور ناگهانی اقدام به سفر به قاهره کند.

تأکید مجدد اخوان‌المسلمین در ماهیت مردمی نهضت مصر

در همین حال همزمان با آنکه برخی رسانه‌های ایرانی واکنش منفی اخوان المسلمین به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را جعل مواضع این گروه خوانده‌اند، یک سخنگوی اخوان‌المسلمین در گفت‌وگو با نشریه «اشپیگل» بار دیگر تأکید کرد که «آنچه در مصر روی می‌دهد، خیزش مردم مصر است».

راشد البیومی، در گفت‌وگو با این هفته‌نامه آلمانی تأکید کرد که دلیل اینکه جنبش اخوان‌المسلمین سعی دارد که در حوادث اخیر مصر در کانون توجه‌ها نباشد آن است که نمی‌خواهد این انقلاب، یک انقلاب اسلامی به نظر آید.

وی همچنین دولت حسنی مبارک را متهم کرد که به دنبال تخریب وجهه این جنبش است و تأکید کرد که جنبش اخوان‌المسلمین به دنبال صلح است و نه خشونت.

پیشتر جنبش اخوان‌المسلمین در متن کوتاهی در وب سایت انگلیسی‌زبان خود تصریح کرده بود که «پاسخ اخوان المسلمين به آقای خامنه‌ای، رهبر [جمهوری] اسلامی ايران اين است: اخوان المسلمين این انقلاب را انقلاب مردم مصر می‌داند نه انقلاب اسلامی و انقلاب مصر متعلق به همه مسلمانان، مسيحيان، از همه گروه‌ها و فرقه‌ها است».

اما وب سایت «تابناک» از سایت‌های خبری اصول‌گرا، روز شنبه با فهرست کردن شماری از آدرس‌های اینترنتی که نام اخوان‌المسلمین را بر خود دارند، مدعی شد که انتساب چنین واکنشی به اخوان‌المسلمین «اساساً دروغ بوده است».

اندیشه خاورمیانه اسلامی

اندیشه «حدوث بیداری اسلامی در خاورمیانه» پیشتر هم در گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بازتاب داشته است.

وی از جمله در اسفندماه سال ۸۸ در دیدار با گروه‌های جهادی فلسطینی این گونه پیش‌بینی کرده بود «شكى نيست كه بر اساس حقايقى كه خداى متعال تقدير كرده است، خاورميانه جديد شكل خواهد گرفت. اين خاورميانه، خاورميانه اسلام خواهد بود.»

در این زمینه و پس از سخنان تازه آیت‌الله خامنه‌ای، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر او مجموعه‌ای از سخنان و پیش‌بینی‌های وی در آینده خاورمیانه را در قالب یک فایل صوتی تهیه و منتشر کرده است.

در این مجموعه سخنان رهبر ایران اشاره می‌کند که «مراکز استکباری جهانی در مقابله حرکت اسلامی که نماد واقعی‌اش جمهوری اسلامی است، آخرین تلاش‌های خود را می‌کنند» اما کمربندی که به دور کره زمین کشیده‌اند، به تعبیر وی «در حساس‌ترین نقطه یعنی خاورمیانه، پاره شده است».

وی همچنین تصریح می‌کند که «ملت‌هاى منطقه خاورميانه، منطقه اسلامى و شمال آفريقا از ته دل از آمريكا متنفرند؛ چون در طول سال‌هاى متمادى از آمريكا در اين منطقه خشونت ديدند، دخالت نظامى ديدند، حق‏كشى ديدند، تبعيض ديدند، مداخله‏هاى زورمدارانه ديدند.»
XS
SM
MD
LG