لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

درود خامنه‌ای به مردم تونس و مصر؛ تحولات مصر «انعکاس فریاد مظلومانه ملت ایران است»


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ضمن درود فرستادن به مردم تونس و مصر اعلام کرد که تحولات اخیر جهان عرب «انعکاس فریاد مظلومانه و قدرتمندانه» مردم ایران است که «در مناطق دیگری از دنیای اسلام شنیده می‌شود».

به دنبال قیام مردم تونس و فرار زین‌العابدین بن علی از این کشور، ده روز است که مصر هم دستخوش اعتراضاتی شده است که در سی سال حکومت مقتدرانه حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، بی‌سابقه بوده است.

حسنی مبارک در پاسخ به اعتراضات مردم قاهره و چند شهر دیگر مصر ضمن دادن وعده اصلاحات گسترده در قانون اساسی این کشور و وضعیت اقتصادی و مدنی مردم اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نخواهد کرد.

از زمان آغاز این تحولات در دنیای عرب، مقامات جمهوری اسلامی نیز در گفته‌های خود این تحولات را «خیزش اسلامی» و «پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی» ایران توصیف کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در حضور روسای سه قوه حکومت برگزار شد تحولات اخیر در مصر و دیگر کشورهای عربی را «بیداری اسلامی» خواند.

او گفت:‌«حوادث امروز شمال آفریقا، مصر، تونس و برخی کشورهای دیگر برای ملت ایران معنای خاصی دارد.»

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، این «زلزله واقعی» در مصر اگر به پیروزی برسد، «آن چه برای سیاست‌های آمریکا در منطقه به وجود خواهد آمد شکست غیرقابل جبران است».

آیت‌الله خامنه‌ای که در نماز جمعه امروز تهران رئیس جمهور مصر را «حسنی نامبارک» می‌خواند او را «نوکر آمریکا» خطاب کرد و «رئیس جمهور فراری تونس» را نیز «به طور کامل وابسته به آمریکا» توصیف کرد.

این در حالی است که پیش از آغاز تحولات در دو کشور تونس و مصر، دولت محمود احمدی‌نژاد که مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی است تلاش فراوانی کرد که با هر دو دولت مناسبات خود را افزایش دهد یا از حالت رکود بیرون آورد.

مشاور حقوقی میرحسین موسوی نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که مسئولان جمهوری اسلامی که اکنون حامی اعتراضات مردم مصر و تونس هستند، «مدت‌ها به دنبال ارتقای سطح مناسبات خود با مبارک و بن علی بودند و توفیق چندانی نداشتند».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه گفته‌های خود همچنین از وجود «گزارش‌هایی» خبر داد که اثبات می‌کنند که زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهور مخلوع تونس، وابسته به سازمان سی‌آی‌ای، سیا، آمریکا بوده است.
XS
SM
MD
LG