لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

پناهی: ۲۰ سال از فکر کردن محروم شده‌ام ولی نمی‌توانم آرزو نکنم


ایزابلا روسلینی در کنار صندلی خالی جعفر پناهی
ایزابلا روسلینی در کنار صندلی خالی جعفر پناهی
جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی که به دليل محکوميت سنگين خود امکان حضور در جشنواره برلین را نيافت، در نامه‌ای به این جشنواره، یادآور شده است که محرومیت ۲۰ ساله از انديشيدن و نوشتن نمی‌تواند وی را از آرزوی محو کنکاش در عقاید باز دارد.

نامه آقای پناهی که به رغم عضویت در هيئت داوران شصت و يکمين دوره جشنواره برلين، به دليل محکوميت سنگين خود اجازه خروج از ايران را نيافت، در افتتاحیه جشنواره برلین قرائت شد.

این فیلمساز ایرانی در نامه خود آورده است که «واقعيت اين است که مرا ۲۰ سال از فکر کردن، انديشيدن و نوشتن محروم کرده‌اند اما نمی‌توانم آرزو نکنم که پس از ۲۰ سال کنکاش عقايد در فضای آزاد انديشی محو نشده باشد.»

ایزابلا روسلینی، هنرپیشه و کارگردان ایتالیایی‌تبار که ریاست هیئت داوران جشنواره امسال برلین را بر عهده دارد، روز پنجشنبه، نامه آقای پناهی را در افتتاحیه جشنواره برلین در حضور صدها تن از هنرمندان، شخصیت‌های فرهنگی و سیاستمداران از جمله وزیر فرهنگ آلمان خواند.

آقای پناهی در نامه خود خاطر نشان کرده است که «اعتراف می‌کنم من به عنوان يک فيلمساز که دغدغه‌های اجتماعی دارم، هر چند نمی‌توانم تصويرگر محدوديت‌ها، معضلات و مشکلات روز مردم جامعه‌ام باشم، اما نمی‌توانم آرزو نکنم که پس از ۲۰ سال تمامی اين مسائل از جامعه‌ام رخت برنبسته باشد، تا آنگاه که مجال ساختن می‌يابم، تصويرگر رفاه، آرامش و آسايش مردم کشورم باشم.»

در اعلام همبستگی با جعفر پناهی برند نویمان، وزیر فرهنگ آلمان گفت که حمله به آزادی یک فیلمساز، حمله به خود آزادی است.

علاوه بر این به گزارش هالیوود ریپورتر، دیتر کوسلیک، رئیس‌برلیناله نیز گفت که ما در ابتدا فکر کردیم که خواندن نامه پناهی ممکن است موجب وخیم‌تر شدن وضعیت برای پناهی شود ولی با وی تلفنی گفتگو کردیم و پناهی از ما خواست حتماً این نامه را بخوانیم.

در همین حال سمیع کاپلان اوغلو، کارگردان ترکیه‌ای دریافت جایزه فیلم فجر برای فیلم عسل را به نشان اعتراض به محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول‌اف نپذیرفت.

جعفر پناهی، کارگردان ۴۹ ساله ايرانی، برنده شير طلايی جشنواره ونيز سال ۲۰۰۰، در دهم اسفندماه سال گذشته توسط نيروهای امنيتی دستگير و از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی متهم شد که در حال ساخت فيلمی درباره انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال گذشته در ايران ‌است.

آقای پناهی اتهام ساخت فيلمی عليه حکومت ايران را رد کرده ‌است.

اين فيلمساز ايرانی پس از ۸۸ روز بازداشت در زندان اوين و اعتصاب غذا، با قرار وثيقه دويست ميليون تومانی آزاد شد.

مدتی بعد دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی عليه نظام» به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم کرد.

محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان ایرانی نیز به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شد.

هالیوود ریپورتر می‌افزاید که سینماگران می‌خواهند فستیوال دو هفته‌ای برلین را به صحنه اعتراض به محکومیت این دو کارگردان ایران تبدیل کنند.

آقای پناهی در سال ۲۰۰۶ در این فستیوال، با فیلم «آفساید» خرس نقره‌ای را از آن خود کرد.

جشنواره فیلم برلین همچنین اعلام کرده است که جای جعفر پناهی در این جشنواره به عنوان داور بخش مسابقه همچنان محفوظ خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG