لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۲

اعتراض جشنواره های فيلم برلين و «کارلووی واری» به حکم جعفر پناهی


جشنواره های بين المللی فيلم «برلين» و «کارلووی واری» در جمهوری چک، حکم زندان برای جعفر پناهی، فيلمساز ايرانی، را بشدت محکوم کردند.

«ديتر کوسليک»، مدير جشنواره بين المللی فيلم برلين، حکم زندان برای جعفر پناهی را «شوک آور» خوانده است.

جشنواره فيلم برلين اخيرا جعفر پناهی را به عضويت در هيئت داوران دوره آينده جشنواره در ماه فوريه انتخاب کرده است.

در همين زمينه، جشنواره فيلم «کارلووی واری» در بيانيه خود تصريح کرده که آقای پناهی از اعضای هيات داوران سی و ششمين جشنواره فيلم کارلووی واری بود و در چند سال گذشته فيلم های او در اين جشنواره به نمايش در آمده است.

اين بيانيه حکم صادر شده عليه جعفر پناهی را کاملا سياسی و نقض اصول بنيادی حقوق بشر و حق هنرمندان برای خلق آثارشان برپايه اصل آزادی بيان دانسته و ابراز اطمينان کرده که جامعه فرهنگی و هنری جهان در اين زمينه سکوت نخواهد کرد.

دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم کرده است.

جعفر پناهی،کارگردان ۴۹ ساله ايرانی، برنده شير طلايی جشنواره ونيز سال ۲۰۰۰ ، در دهم اسفند ماه سال گذشته توسط نيروهای امنيتی دستگير و از سوی مقام های جمهوری اسلامی متهم شد که درحال ساخت فيلمی درباره انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال گذشته در ايران بوده است.

جعفر پناهی اتهام ساخت فيلمی عليه حکومت ايران را رد کرده است.

آقای پناهی پس از ۸۸ روز بازداشت در زندان اوين و اعتصاب غذا، با قرار وثيقه دويست ميليون تومانی آزاد شد.

بازداشت آقای پناهی واکنش‌های زيادی در سطح داخلی و بين‌المللی در پی داشت و عباس کيارستمی، ديگر فيلمساز سرشناس ايرانی، به هنگام حضور در يک کنفرانس مطبوعاتی در جشنواره سينمايی کن، زندانی شدن اين فيلمساز را «تحمل‌ناپذير» خواند و از بازداشت جعفر پناهی به عنوان برداشته شدن حريم ميان حکومت و هنرمندان ياد کرد.

جعفر پناهی امسال يکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کن بود و حتی با وجود زندانی بودن وی در ايران، ژيل ژاکوب، مدير جشنواره فيلم کن، در زمان معرفی اعضای هيئت داوران، نام وی را به عنوان يکی از داوران اعلام کرد و در مراسم افتتاح جشنواره تا پايان آن نيز يک صندلی خالی برای وی در نظر گرفته شد.
XS
SM
MD
LG