لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۱

جعفر پناهی با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد


خبرگزای‌های داخلی ایران روز سه‌شنبه گزارش دادند که با موافقت دادستانی تهران با آزادی جعفر پناهی، این کارگردان ایرانی پس از سه ماه و سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

آقای پناهی از دهم اسفندماه سال ۸۸ در زندان به سر می‌برد و بازداشت وی موجی از اعتراض‌های داخلی و خارجی را به‌ویژه در میان شخصیت‌های فرهنگی و هنری برانگیخت که تا دو روز پیش از آزادی او نیز ادامه داشت.

اکنون خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا گزارش داده‌اند که دادستان تهران با آزادی این کارگردان سرشناس ایرانی پیش از برگزاری دادگاه و در قبال تودیع وثیقه موافقت کرده است.

پیشتر عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با اشاره به دیدار پنج‌شنبه گذشته خود با آقای پناهی گفته بود که مقرر شده است وی با تودیع وثیقه تا پیش از برگزاری محاکمه آزاد باشد.

وی دوشنبه شب در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا در عین حال گفت که پرونده اتهامی آقای پناهی نیز با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه انقلاب تهران ارسال خواهد شد.

در همین حال طاهره سعیدی، همسر آقای پناهی، نیز در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تأیید آزادی قریب‌الوقوع آقای پناهی گفته بود که در دیداری که روز پنج‌شنبه به همراه دادستان تهران با همسر خود داشته است، «هرچند حال عمومی وی خوب بوده، از لحاظ جسمی ضعیف شده است».

جعفر پناهى، کارگردان و فیلمساز ایرانى، روز سه‌شنبه، بیست و هشتم اردیبهشت، با انتشار نامه‌اى اعلام کرده بود که از دو روز پیشتر دست به اعتصاب غذا زده و تا زمان برآورده شدن خواسته‌هایش به این کار ادامه خواهد داد.

آقاى پناهى در این نامه خواسته‌هاى خود را به این شرح عنوان کرده بود: «تماس و دیدار با خانواده‌ام و اطمینان کامل از سلامت آنها، حق داشتن وکیل بعد از ۷۷ روز و مشورت با او، و آزادى بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعى».

بازداشت آقای پناهی واکنش‌های زیادی در سطح داخلی و بین‌المللی در پی داشت و در تازه‌ترین واکنش عباس کیارستمی، دیگر فیلمساز سرشناس ایرانی، به هنگام حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی در جشنواره سینمایی کن، زندانی شدن این فیلمساز را «تحمل‌ناپذیر» خواند و از بازداشت جعفر پناهی به عنوان برداشته شدن حریم میان حکومت و هنرمندان یاد کرد.

جعفر پناهى امسال یکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کن بود و حتى با وجود زندانى بودن وى در ایران، ژیل ژاکوب، مدیر جشنواره فیلم کن، در زمان معرفى اعضاى هیئت داوران، نام وى را به عنوان یکى از داوران اعلام کرد و در مراسم افتتاح جشنواره تا پایان آن نیز یک صندلى خالى براى وى در نظر گرفته شد.

انتقال عمادالدین باقی به بند عمومی

از سوی دیگر آن طور که دادستان تهران به ایسنا گفته است، عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، نیز که از دی‌ماه گذشته در زندان به سر می‌برد، از روز دوشنبه به بند عمومی منتقل شده است.

آقای باقی که پيشتر سال‌های ۷۹ تا ۸۱ و همچنين ۸۶ تا ۸۷ را در زندان به سر ‌برده است، در دوران مبارزات انتخاباتی از مشاوران ارشد ستاد مهدی کروبی بود و در ماه‌های اخیر خانواده وی از وضعیت جسمی‌اش در مدت بازداشت ابراز نگرانی شدید کرده بودند.

وی تنها یک روز پس از حوادث عاشورا در تهران بازداشت شد و در آخرین روز سال ۸۸ به دلیل حمله تنفسی برای مدتی به بیمارستان قمربنی‌‌هاشم منتقل شد، اما بار دیگر به سلول خود در بند ۲۴۰ زندان اوین بازگردانده شد.

دادستان تهران همچنین گفته است که به پدر و مادر محمد نوری‌زاد نیز اجازه داده شده که با فرزند خود ملاقات حضوری داشته باشند.

با این حال وی توضیح بیشتری در مورد وضعیت کنونی آقای نوری‌زاد که به گفته خانواده‌اش در زندان مورد ضزب و شتم قرار گرفته است نداد.
XS
SM
MD
LG