لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۰

جعفر پناهی: آزاد نيستم که از کشور خارج شوم


جعفر پناهی،کارگردان سرشناس سينما،
جعفر پناهی،کارگردان سرشناس سينما،
جعفر پناهی،کارگردان سرشناس سينما، روز چهارشنبه در بیانیه ای از این که به رغم آزادی از زندان هنوز هم نمی تواند در جشنواره های فیلم شرکت کند انتقاد کرده است.

این بیانیه قبل ازنمایش فيلم کوتاه «آکاردئون» ساخته جعفر پناهی در جشنواره ونيز قرائت شده است.

به گزارش رويترز، جعفر پناهی در این بیانیه خطاب به «جشنواره ونيز» تصريح کرده است که طی پنج سال گذشته ساخت فيلم های او به طور رسمی ممنوع شده است.

آقای پناهی نوشته است:«به رغم آزادی (از زندان )، من همچنان آزاد نيستم که به خارج کشور سفرکرده و در فستيوال های فيلم شرکت کنم».

جعفر پناهی اضافه کرده است: وقتی به يک فيلمساز اجازه داده نمی شود که فيلم بسازد، به مثابه اين است که فکر او همچنان در زندان است. ممکن است او در سلول کوچکی در حبس نباشد، بلکه او در زندان بسيار بزرگتری سرگردان است.

جعفر پناهی برنده شير طلايی جشنواره ونيز سال ۲۰۰۰ ، اخيرا پس از ۸۸ روز بازداشت در زندان اوين، با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد.

جعفر پناهی دهم اسفندماه سال گذشته در منزلش در تهران بازداشت شد. بازداشت او، اعتراض های گسترده ای را در داخل و خارج از ايران به دنبال داشت.

جعفر پناهی در بخشی از نامه خود از تلاش ها سينما گران در حمايت از آزادی وی، به ويژه در جريان جشنواره کن، تشکر کرده است.

جعفر پناهی گفته است: فکر می کنم همه اين حمايت ها از طرف کسانی بود که به سينما و آزادی بيان فيلمساز اعتقاد راسخ داشتند. اميدوار باشيم که روزی همه دولت ها در جهان نيز به چنين باوری برسند.

قرار بود که همزمان با نمايش فيلم «آکاردئون» جعفر پناهی نيز در ونيز حضور داشته باشد.

جورجيو جوزتی، نماينده ارشد بخش «روز مؤلفان» جشنواره ونیز ، پیشتر در مورد حضور پناهی در جشنواره گفته بود: «عميقاً اميدوارم که آقای پناهی بتواند در ونيز در کنار ما باشد تا ۱۰ سال پس از زمانی که به خاطر فيلم دايره برنده شير طلايی شد، به حق و کمال از جانب آنانی که به سينما عشق می‌ورزند، مورد تحسين واقع شود».

«آکاردئون» بخش مختصری از فيلم بلند در دست ساخت آقای پناهی به نام «آنگاه و اکنون؛ ورای مرز‌ها و تفاوت‌ها» است که بر اساس اصل ۱۸ اعلاميه جهانی حقوق بشر که آزادی انديشه، فکر و مذهب را حق هر فرد می‌داند، ساخته شده است.

جعفر پناهی در «آکاردئون» دو نوازنده دوره‌گرد در تهران را به تصوير می‌کشد که بر حسب اتفاق آکاردئون خود را گم می‌کنند. جعفر پناهی مهرماه سال ۸۸ قرار بود به پاریس سفرکند اما از خروج او از ايران جلوگيری و گذرنامه وی توقیف شد.

جشنواره فیلم ونیز اول سپتامبر آغاز شد و در تاریخ ۱۱ سپتامبر پس از یازده روز، با اکران فیلم «طوفان» اثر جولی تایمور، کارگردان آمریکایی به کار خود پایان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG