لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

آمریکا: حکومت ایران از مردم خود ترسیده و حرفش درباره مصر توخالی است


رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه و پس از کنار رفتن حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر از قدرت گفت مقامات ایران کاملاً از اراده مردم خودشان ترسیده‌اند و آنها که تا چند روز پیش حرف‌های توخالی درباره اعتراض مردم مصر می‌زدند، حالا شبکه‌ها و اینترنت را قطع می‌کنند و فعالان سیاسی را به زندان می‌اندازند.

آقای گیبس در آخرین جلسه خود با خبرنگاران گفت: «اگر دولت و مقامات ایران به راستی از اعتراض مردم مصر خوشحال هستند، همان اجازه و حقوق را به مردم خود بدهند.»

وی افزود: «همین که مقارن با به نتیجه رسیدن اعتراض مردم مصر، مقامات ایرانی شبکه‌های ماهواره‌ای را قطع می‌کنند و دستگیری‌ها را افزایش می‌دهند یا می‌گویند جنبش سبز یک جسد است و یا تهدید می‌کنند، همین نشانه ترس آنها از مردم ایران است.»

رابرت گیبس گفت: «به تازگی یکی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود هرکه به خیابان بیاید و اعتراض کند را می‌کشیم. دولت ایران سعی داشت از اعتراض مردم مصر تمجید کند ولی همه دیدیم سال گذشته و در جریان اعتراض‌های مردمی چگونه شهروندان خود را سرکوب کردند.»

همزمان با واکنش مقامات دولت جمهوری اسلامی به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۵ بهمن برای حمایت از قیام مردم مصر و تونس، حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ، گفته بود با هرگونه تحرک مخالفان «به شدت برخورد» خواهد شد.

حسین همدانی در گفت وگو خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، با اشاره به این که «هر سال در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحرکات دشمنان برای کاهش حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن هستیم» گفته بود: «فتنه‌گران جنازه ای بیش نیستند و با هرگونه تحرک آن ها به شدت برخورد می کنیم.»

در حالی فرمانده سپاه تهران بزرگ از برخورد شدید با «هرگونه تحرک» مخالفان سخن گفته بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان در ایران، هفته گذشته در نامه‌ای مشترک به وزارت کشور، خواستار صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی در حمایت از جنبش‌های اعتراضی در مصر و تونس علیه حکومت‌های استبدادی این کشورها شده‌اند.

آنها در این نامه، با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زمان و محل برگزاری این راهپیمایی را ساعت سه بعدازظهر روز ۲۵ بهمن و از میدان امام حسین تا میدان آزادی تهران اعلام کرده‌اند.

فرمانده سپاه تهران بزرگ با تهدید مخالفان گفته بود: «فتنه‌گران باید بدانند، دیگر آن ها را فریب خوردگانی نمی دانیم که به نتیجه انتخابات معترض باشند، قطعاً‌ آن ها را ضد انقلاب و جاسوس می دانیم و به شدت با آن ها برخورد خواهیم کرد.»

«فتنه گران» عنوانی است که مقامات جمهوری اسلامی به معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ اطلاق می‌کنند. پس از حوادث انتخابات سال گذشته تهران و برخی از شهر های ایران شاهد راهپیمایی‌های معترضان بود که به گفته مخالفان ده‌ها نفر در این اعتراضات کشته شدند. نیروهای امنیتی ایران هرگونه تظاهرات اعتراضی را سرکوب کردند.

فرمانده سپاه تهران بزرگ در ادامه با اشاره به آنچه که «تحرکات اخیر سران فتنه» خواند، گفته بود: «آنها در ۱۴ بهمن از طرفدارانشان خواسته بودند که به خیابان ها بیایند اما هیچ گونه اتفاقی رخ نداد و این به معنای آن است که دیگر هواداری ندارند.»

در همین حال گزارش‌ها حاکی است بخش فارسی شبکه تلویزیونی بی بی سی که با همکاری شبکه عرب زبان بی بی سی مشغول پخش مستقیم اعتراض‌های مردمی در مصر است، از روز پنجشنبه با اختلال در ارسال تصاویر روبرو شد و ایران با ارسال پارازیت، دریافت برنامه را با مشکل روبرو کرد.

همچنین در روزهای گذشته، دستگیری های گسترده‌ای صورت گرفته و از وزیر رفاه دولت محمد خاتمی تا شماری دیگر از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران، دستگیر شده‌اند. مهدی کروبی از روز پنجشنبه در حصر خانگی به سر می‌برد و از روز جمعه، تمامی تلفن ها و موبایل های خانواده مهدی کروبی، قطع شده است.
XS
SM
MD
LG