لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

ارتش مصر:‌ مصر به معاهده‌های بین‌المللی خود احترام می‌گذارد


سخنگوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر
سخنگوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر
یک روز پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، حکام نظامی جدید مصر روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که این کشور معاهده‌ها و پیمان‌های بین‌المللی خود با دیگر کشورها را محترم می‌شمارد.

خبرگزاری‌های خارجی این بیانیه از سوی شورای عالی ارتش مصر را حرکتی در جهت دادن اطمینان به ایالات متحده و مهم‌تر از آن اسرائیل دانسته‌اند.

مصر نخستین کشور عربی منطقه خاورمیانه بود که در سال ۱۹۷۹ و در زمان حکومت انور سادات با متحد آمریکا یعنی اسرائیل پیمان صلح امضا کرد و از آن زمان تاکنون به این معاهده وفادار مانده است.

حکام نظامی مصر در بیانیه تازه خود همچنین اعلام کرده‌اند دولت کنونی این کشور تا زمان شکل‌گیری دولت و هیئت وزیرانی تازه به کار خود ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری عربی مصر به تمام مسئولیت‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود متعهد باقی می‌ماند.» اسرائیل از این بیانیه استقبال کرده است.

همزمان با ادامه اعتراضات مردم مصر به حکومت حسنی مبارک و به خطر افتادن این حکومت، تحلیل‌گران و مقام‌های سابق اطلاعاتی اسرائیل در مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود نسبت به رویدادهای اخیر و آینده اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز با ابراز نگرانی از اوضاع این کشور اظهار داشت آن چه که در ایران اتفاق افتاد ممکن است در مصر هم روی بدهد.

فرماندهان ارشد در ارتش مصر همچنین در بیانیه خود وعده داده‌اند که «انتقال صلح‌آمیز قدرت در چارچوب نظامی دموکراتیک را تضمین» کنند.

حسنی مبارک روز جمعه، ۲۲ بهمن‌ماه، پس از ۳۰ سال حکومت مقتدرانه بر مصر و ۱۸ روز مقاومت در برابر خواسته‌های مردم مصر که خواهان رفتن او بودند از طریق معاون خود، عمر سلیمان، به مردم پیغام داد که از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

گفته می‌شود که او هم‌اکنون به همراه خانواده‌اش در شهر ساحلی شرم‌الشیخ در مصر به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG