لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

«جدایی نادر از سیمین» برنده خرس طلایی جشنواره برلین شد


اصغر فرهادی در حال دریافت خرس طلایی
اصغر فرهادی در حال دریافت خرس طلایی
فیلم «جدایی نادر از سیمین»، ساخته اصغر فرهادی، به عنوان نخستین فیلم ایرانی خرس طلایی بهترین فیلم را از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از آن خود کرد و علاوه بر این جایزه‌های بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد نیز به گروه بازیگران زن و مرد این فیلم داده شد.

مراسم پایانی شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین، برلیناله، شنبه‌ شب در برلین برگزار شد و برای نخستین بار در تاریخ برگزاری این جشنواره، جایزه اصلی این جشنواره یعنی خرس طلایی به یک فیلم ایرانی تعلق گرفته است.

فیلم «جدایی نادر از سیمین»، ساخته اصغر فرهادی، از سوی هیات داوران جشنواره برلین، برلیناله،‌ به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و اصغر فرهادی خرس طلایی را به خاطر ساخت این فیلم دریافت کرد.

آقای فرهادی در سال ۲۰۰۹ نیز خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به خاطر کارگردانی فیلم «درباره الی» دریافت کرده بود.

در این میان فیلم تازه اصغر فرهادی دو خرس نقره‌ای نیز از جشنواره امسال برلین ربوده است.

هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر نقش زن را به گروه بازیگران زن فیلم «جدایی نادر از سیمین» شامل لیلا حاتمی، سارینا فرهادی و ساره بیات اهدا کرد.

گفتنی است لیلا حاتمی در مراسم اهدا جایزه حضور نداشت و سارینا فرهادی و ساره بیات خرس نقره‌ای برلیناله را دریافت کردند.

همچنین خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر نقش مرد نیز به گروه بازیگران مرد فیلم «جدایی نادر از سیمین» تعلق گرفت.

اصغر فرهادی پس از دریافت خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین، در سخنانی از جعفر پناهی، یکی دیگر از کارگردانان ایرانی و از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم برلین یاد کرده و ابراز امیدواری کرد، مشکل جعفر پناهی هر چه زودتر حل شود.

آقای پناهی در دهم اسفند ماه سال گذشته خورشیدی توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی در خانه خود به همراه شماری از همکاران و میهمانانش بازداشت شده و پس از ۸۸ روز با وثيقه دويست ميليون تومانی آزاد شد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی وی را متهم به ساخت فیلمی علیه نظام کرده و سرانجام دادگاه انقلاب تهران جعفر پناهی را به اتهام «اجتماع و تبانی عليه نظام» به شش سال حبس تعزيری و ۲۰ سال محروميت از ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم کرد.

این در حالی است که آقای پناهی این اتهام‌ها را رد کرده است.

در این میان دیتر کوسلیک، رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، در مراسم پایانی این جشنواره در حالی که یک صندلی خالی را ،‌ که روی آن نام جعفر پناهی نوشته شده بود به همراه داشت، یک بار دیگر از این کارگردان ایرانی یاد کرد.
XS
SM
MD
LG