لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

ادامه اعتراض ها در جهان عرب؛ «کشته شدن ۲۰۰ نفر در نا آرامی های لیبی»


در حالی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر تعداد کشته‌شدگان ناآرامی‌های لیبی در شش روز گذشته را دستکم ۱۰۴ نفر گزارش کرده است، پزشک یک بیمارستان در بنغازی می‌گوید که تنها در این بیمارستان دستکم ۲۰۰ نفر جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این پزشک که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به تعداد بالای مصدومین افزوده است که این بیمارستان قادر به رسیدگی به بیش از ۷۰ مصدوم نیست و خواستار توجه جهانیان به وضعیت لیبی شده است.

علیرغم سرکوب شدید مخالفان از سوی حکومت لیبی و افزایش تعداد تلفات، گزارش‌ها حاکی از آن است که اعتراض‌ها که عمدتا در شرق لیبی در جریان است، در حال نزدیک شدن به طرابلس، پایتخت لیبی واقع در غرب این کشور است.

روز یکشنبه شهر مصراته، در ۲۰۰ کیلومتری طرابلس نیز شاهد اعتراضات خیابانی بود و خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که نیروهای امنیتی مصراته به تجمعات مردم یورش برده‌اند.

روز یکشنبه، بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی، بار دیگر شاهد بازگشت مردم به مقابل دادگاه اصلی این شهر بودند.

بامداد روز شنبه، نیروهای امنیتی به صدها معترض، از جمله وکلا و قضاتی که در اعتراض به رهبر لیبی در مقابل دادگاه چادر زده بودند، حمله برده که به گفته مقامات پزشکی لیبی دست‌کم ۱۵ نفر در جریان این خشونت‌ها کشته شدند.

معترضین به حکومت در لیبی، خواستار پایان یافتن بیش از ۴۲ سال حکمرانی معمر قذافی و کناره‌گیری وی از قدرت شده‌اند.

اعتراض‌ها در حالی در این کشور همسایه مصر و تونس در جریان است که خبرنگاران خارجی مجاز به ورود به لیبی و خبررسانی از داخل این کشور نیستند.

بحرین؛ تجمع دوباره مردم در «میدان مروارید»

به دنبال تخلیه خیابان‌های شهر از سوی نیروهای ارتش به فرمان شاه بحرین، روز یکشنبه هزاران معترض بحرینی بار دیگر در میدان لولو یا مروارید منامه گرد آمدند و چادرهای خود را برپا کردند.

تجمع معترضان در کنار یکی از بیمارستان‌های محل نگهداری مجروحان ناآرامی‌های منامه- ۲۸ بهمن
روز شنبه، پس از آن‌که احزاب مخالف، ورود به مذاکره با شاه بحرین را مشروط به تخلیه خیابان‌های شهر از نیروهای ارتش دانستند، حمد بن عیسی آل خلیفه، خواستار تخلیه «فوری» خیابان‌ها از سوی نیروهای نظامی شد.

خبرگزاری‌های خارجی گزارش کرده‌اند که تا این لحظه هیچ خشونتی در منامه گزارش نشده است.

علاوه بر تجمعات اعتراض آمیز بحرین، روز یکشنبه به دنبال فراخوان احزاب مخالف و اتحادیه‌های کارگری، بسیاری از مردم این کشور دست به اعتصاب زدند.

در حال حاضر، احزاب مخالف، از جمله گروه سیاسی «الوفاق»، بزرگترین حزب شیعه این کشور، در حال بررسی و تصمیم گیری در مورد مذاکره با حکومت بحرین هستند.

عبد‌الجلیل خلیل، رهبر حزب «الوفاق» ضمن اعلام این خبر تأکید کرده است که در حال حاضر مذاکره مستقیم انجام نخواهد شد.

حدود ۷۰ درصد از جمعیت نیم میلیونی بحرین شیعه هستند و این در حالی است که بدنه اصلی قدرت این کشور را سنی‌ها در اختیار دارند.

احزاب مخالف از جمله «الوفاق» خواستار سلطنت منطبق بر قانون اساسی، برپایی دولت برآمده از انتخابات، گفت‌و‌گو بر سر تدوین قانون اساسی و آزادی تمامی زندانیان سیاسی هستند.

یمن؛ درگیری میان موافقان و مخالفان

در یمن نیز اعتراضات وارد دومین هفته شده است و صنعا، پایتخت این کشور، شاهد درگیری میان معترضین و حامیان حکومت بوده است.

راهپیمایی مخالفان حکومت در یمن پس از نماز جمعه در شهر تعز- ۲۹ بهمن
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که روز یکشنبه نزدیک به ۵۰ تن از حامیان دولت علی عبدالله صالح، با بیش از هزار تن از معترضین که در نزدیکی دانشگاه صنعا جمع شده بودند درگیر شدند که در این زد و خورد صدای شلیک نیز به گوش رسیده است.

گزارش‌ها حاکی است که معترضین به حکومت همچنان در فضای اطراف دانشگاه به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و به نوشته رویترز، بیش از هزار تن از دانشجویان با سردادن شعار علیه علی عبدالله صالح، رئیس جمهور، خواستار برکناری وی از قدرت پس از ۳۲ سال شده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده، از زمان آغاز ناآرامی‌ها، هفت نفر در یمن جان خود را از دست داده‌اند.

الجزایر؛ تمرکز شدید نیروهای امنیتی در خیابان ها


در الجزیره، پایتخت الجزایر، پلیس ضد شورش با حمله به معترضان از تجمع آنان در میدان «اول مه» خودداری کرده و عده‌ای را مجروح کردند.

با این‌حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۲۰۰ معترض که با سر دادن شعارهایی خواستار انحلال حکومت الجزایر بودند، موفق شدند وارد میدان شوند.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام رسمی می‌نویسد که میدان «اول مه» توسط بیش از هزار نیروی امنیتی احاطه شده بود.

خبرگزاری فرانسه تعداد افراد حاضر در میدان، اعم از موافق و مخالف، را حدود سه هزار نفر گزارش کرده بود.

هفته گذشته نیز با فراخوان حزب «تجمع ملی برای تغییر و دموکراسی»، حدود دو هزار معترض موفق به تجمع اعتراض آمیز در این میدان شدند.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر، بیش از یک دهه است که در این کشور حکمرانی می‌کند حدود دو هفته پیش و با گسترش ناآرامی‌ها در مصر و تونس وعده داد که به وضعیت اضطراری ۱۹ ساله در این کشور پایان دهد و آزادی‌های سیاسی و مدنی بیشتری برای مردم خود فراهم کند.

جیبوتی؛ هزاران تن خواستار برکناری رئیس جمهور این کشور شدند

در جیبوتی، کشور کوچکی در شاخ آفریقا نیز روز شنبه و پس از تظاهرات ضد حکومتی هزاران جوان در خیابان‌ها، مقامات این کشور سه تن از دبیران حزب مخالف «دموکراتیک ملی» را دستگیر کردند.

روز جمعه، هزاران تن از معترضین، راهپیمایی مسالمت آمیزی را در جبیوتی، پایتخت این کشور به راه انداختند، اما این تظاهرات به خشونت کشیده شد و مردم و نیروهای امنیتی با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش وزیر کشور جیبوتی، در اثر این درگیری‌ها یک معترض و یک پلیس جان خود را از داست‌داده‌اند.

معترضین خواستار برکناری اسماعیل عمر گوله، رئیس جمهور ۶۳ ساله این کشور هستند و این در حالی است که آقای گوله، پس از دو دوره ریاست شش ساله، با تغییر قانون اساسی، اعلام کرده است که در آوریل سال جاری بار دیگر برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG