لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۴

آمريکا: دولت بحرين از توسل به خشونت عليه معترضان خودداری کند


تانک‌های ارتش بحرین در خیابان‌های منامه
تانک‌های ارتش بحرین در خیابان‌های منامه
وزير امور خارجه آمريکا و کاخ سفيد روز پنجشنبه از حکومت بحرين و نيروهای امنيتی اين کشور خواستند در برخورد با تظاهر کنندگان خويشتنداری کنند و از توسل به خشونت عليه معترضان اجتناب ورزند.

هيلاری کلينتون، روز پنجشنبه گفت: آمريکا از تغييرات جدی و معنی‌دار در بحرين حمايت می‌کند و از حکومت اين کشور می‌خواهد در آستانه دور احتمالی تظاهرات مخالفان خويشتنداری کرده و از توسل به خشونت خودداری کند.

تصویری از تجمع مخالفان در بحرین
هيلاری کلينتون گفت که با همتای بحرينی خود به صورت تلفنی صحبت کرده و در اين گفت‌وگو تصريح کرده است: اين مهم خواهد بود در صورتی که مراسم تشييع و نماز مخالفان در روز جمعه برگزار شود، با اين مراسم با خشونت برخورد نشود.

هيلاری کلينتون که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، همچنين گفت: «ما خواهان بازگشت به مسيری هستيم که به تغييرات جدی و معنی‌دار برای مردم بحرين منجر شود.»

وزير امور خارجه آمريکا همچنين از دولت بحرين خواست عناصری از پليس اين کشور را که عليه تظاهر کنندگان خشونت اعمال کرده‌اند، را پاسخگو کرده و مورد تعقيب قضايی قرار دهد.

هيلاری کلينتون گفت: «ما خواستار خويشتنداری دولت هستيم و از مقامات حکومت بحرين می‌خواهيم که به تعهدات خود عمل کرده و کسانی که از خشونت عليه تظاهرات مسالمت‌اميز استفاده کرده‌اند، را پاسخگو کند.»

جری کارنی، سخنگوی کاخ سفيد نيز روز پنجشنبه از اقدامات دولت بحرين در مقابله با تظاهرات مسالمت آميز بحرين انتقاد کرد و گفت آمريکا به شدت مخالف استفاده از خشونت در برخورد با تظاهرات مسالمت آميز است.

نيروهای امنيتی و پليس بحرين بامداد پنج‌شنبه تجمع اعتراضی در منامه، پايتخت اين کشور، را به شدت سرکوب کردند.

بنا بر گزارش‌ها، پليس بحرين برای پراکندن جمعيت معترض که در يکی از ميدان‌های اصلی شهر منامه به نام «ميدان مرواريد» گرد آمده ‌بودند اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب و شتم معترضان با باتوم کرد.

به گزارش رويترز، مقامات وزارت بهداشت بحرين می گويند در درگيری‌های روز پنجشنبه سه نفر کشته و دست کم ۲۳۱ نفر زخمی شده‌اند.

معترضان بحرينی میدان «لؤلؤ» ( مرواريد) منامه را «ميدان تحرير» بحرين لقب داده‌اند که به ميدان تحرير در قاهره اشاره دارد جايی که بيشتر فعاليت‌ها و راهپيمايی‌های معترضان ضد دولت حسنی مبارک در آن برگزار شد. در حدود دو هزار تن از بحرينی‌ها ازجمله زنان و کودکان از سه روز پيش در «ميدان لؤلؤ» گرد آمده بودند و با مستقر شدن در اين میدان شهر، خواستار تغييرات سياسی در کشور خود شدند.

در حالی که هفتاد درصد از جمعيت بحرين را شيعيان تشکيل می‌دهند، حکومت اين کشور در دست اقليت سنی است و به گزارش خبرگزاری‌ها، روز پنج‌شنبه «جمعيت وفاق» که بزرگ‌ترين جناح شيعه در بحرين است در اعتراض به کشته شدن معترضان توسط پليس، عضويت خود در پارلمان اين کشور را به حال تعليق درآوده و ۱۸ نماينده وفاق در پارلمان استعفا داده‌اند.

شيعيان بحرين می‌گويند در بسياری از موارد از جمله دسترسی به خدمات دولتی، بهداشتی و آموزشی عليه آنها تبعيض می‌شود. حکومت شيخ حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين، به تازگی برای جلوگيری از بالا گرفتن حرکت‌های اعتراضی در بحرين وعده داده‌بود که به هر بحرينی معادل سه هزار دلار پرداخت خواهد کرد.

یکی از پايگاه‌های مهم نيروی دريايی آمريکا در منطقه خليج فارس در بحرین قرار دارد.
XS
SM
MD
LG