لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۹

سنگال روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد


سنگال با متهم کردن جمهوری اسلامی به تأمین سلاح برای جدایی طلبان شورشی این کشور که به گفته دولت سنگال، در هفته جاری با استفاده از این سلاح‌ها سه سرباز این کشور را به قتل رسانده‌اند، روابط خود را با ایران قطع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه سنگال در بیانیه‌ای که سه شنبه شب در تلویزیون رسمی سنگال خوانده شد، ضمن ابراز خشم از این‌که «سلاح‌های ایرانی منجر به کشته‌شدن سربازان سنگالی شده‌»، افزود که با توجه به این اقدام ایران، دولت سنگال تصمیم گرفته است که از این لحظه روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کند.

اشاره سنگال به حمله جدایی‌طلبان منطقه کازامانس، واقع در جنوب غربی سنگال است که اول اسفندماه به وقوع پیوست و به کشته شدن سه سرباز انجامید.

وزارت امور خارجه سنگال اعلام کرده است که شورشیان «نیروهای دموکراتیک کازامانس» در حملات روز یکشنبه از «سلاح‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده‌اند که منجر به کشته شدن سربازان سنگالی شده است.»

کشور سنگال در حالی روابط خود با ایران را قطع کرده است که حدود یک‌ماه پیش، این کشور که در دی‌ماه به دلیل ناخشنودی از توضیحات جمهوری اسلامی در مورد تسلیحات کشف شده ایرانی در نیجریه سفیر خود را از ایران فراخوانده بود، با وساطت ترکیه اعلام کرد که روابط خود را با ایران از سر خواهد گرفت.

مقام های نيجريه روز ۲۶ اکتبر اعلام کردند که يک محموله سلاح ارسالی از جمهوری اسلامی ايران را در بندر لاگوس این کشور کشف و ضبط کرده اند. اين محموله که در ۱۳ کانتينر جاسازی شده بود شامل گلوله های توپ، خمپاره و ساير سلاح ها بود و برچسب مواد ساختمانی روی جعبه های آن خورده بود.

پس از آن سنگال اظهار کرد که مقصد اين سلاح ها، کشور گامبيا بوده که متعاقب این خبر، گامبیا تمامی روابط ديپلماتيک خود را با ايران قطع کرد.

پس از این اقدامات، سفیر ایران در نیجریه در بهمن‌ماه تأکید کرد که تسلیحات ضبط شده در نیجریه به عنوان سومین محموله تسلیحاتی، بر اساس توافقی رسمی میان گامبیا و جمهوری اسلامی ایران به نیجریه ارسال شده بود و قرار بود که در نهایت وارد گامبیا شود.

مناطق جنوبی گامبیا با ناحیه کازامانس سنگال هم مرز است؛ منطقه ای‌که از دهه ۸۰ میلادی صحنه نبرد جدایی طلبان کازامانس بوده است.

اگرچه سنگال پیشتر مقصد نهایی تسلیحات کشف شده ایران در نیجریه را گامبیا معرفی کرده بود، این‌بار نگفته است که آیا تسلیحات در اختیار جدایی‌طلبان کازامانس با آن محموله مرتبط بوده است یا خیر.
XS
SM
MD
LG