لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

علت احتمالی خروج سوخت از قلب نیروگاه بوشهر «شکستن پمپ» است


نیروگاه هسته‌ای بوشهر
نیروگاه هسته‌ای بوشهر
کارشناسان نزدیک به مسائل نیروگاه هسته‌ای بوشهر می‌گویند که علت اقدام مسئولان ایرانی در خارج کردن سوخت از قلب رآکتور بوشهر به احتمال زیاد ناشی از «شکسته شدن یک پمپ» بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان مستقل و آگاه از مسائل این نیروگاه که به خاطر حساس بودن موضوع نخواسته‌اند نامشان فاش شود روز دوشنبه گفتند که مسئولان ایرانی این مطلب را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده اند.

یکی از این متخصصان به آژانس گفته‌ است: به نظر من آنچه رخ داده این است که پمپ از کار افتاد و نه تنها از کار افتاد بلکه شکست، به طوری که قطعات فلز هم‌اینک در سراسر سیستم اصلی خنک‌سازی نیروگاه در گردش‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش جدیدی خبر داد سوختی که اوایل آبان‌ماه جاری به «قلب» راکتور بوشهر منتقل شده‌بود هم‌اینک دوباره از قلب این نیروگاه بیرون آورده شده‌است.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که قرار بود نیروگاه بوشهر پس از چندین دور تأخیر در بهمن‌ماه به بهره‌برداری کامل برسد و علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، از اتصال برق تولیدی این نیروگاه به مدار سراسری در فروردین ۸۹ خبر داده بود.

در گزارش تازه آژانس آمده‌ است که نگرانی‌ها در مورد حمله بدافزار استاکس‌نت ممکن است علت تعویق در بهره‌برداری از این نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران باشد.

روز شنبه نیز علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که سوخت راکتور اتمی نیروگاه بوشهر به درخواست روسیه تخلیه شده‌است.

آقای سلطانیه علت این درخواست را، «انجام برخی آزمایش‌ها و اطمینان از ایمنی راکتور» اعلام کرده‌است.

وی گفته است که جمهوری اسلامی ایران همواره ایمنی نیروگاه را با بالاترین استانداردهای جهانی در اولویت و مورد تأکید قرار داده است.

اواخر دی‌ماه نیز حمید خادم قائمی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف که در آن به «نگرانی دانشمندان اتمی روس» از احتمال وقوع فاجعه اتمی در بوشهر اشاره شده، این اخبار را «جنگ روانی» خواند و بر امنیت نیروگاه بوشهر تاکید کرد.

به نوشته این روزنامه این دانشمندان از احتمال روی دادن «چرنوبیلی دیگر» در بوشهر ابراز نگرانی کرده‌اند و پس از اینکه دانشمندان روسیه از بی‌توجهی ایران به ایمنی نیروگاه بوشهر مایوس و نگران شدند، تصمیم گرفتند مستقیما وارد عمل شده و از مسکو بخواهند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را دست کم تا پایان سال جاری میلادی به تعویق بیندازد.

نیروگاه اتمی بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پیش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پایه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسیه امضا شد قرار بود در ژوئیه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود اما خطاهای مختلف فنی و ساخت‌وساز این راه‌اندازی را مرتباً به تعویق انداخت.

سوخت مورد نیاز برای راکتور بوشهر از سوی روسیه تأمین می‌شود و پسمانده های آن نیز به این کشور باز گردانده می شود.
XS
SM
MD
LG