لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۵

گزارش ها درباره انتقال موسوی و کروبی و همسرانشان به زندان حشمتیه


وب‌سایت کلمه اعلام کرد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگیر شده و در زندان حشمتیه زندانی‌اند.

وب‌سایت کلمه می‌افزاید طبق اخبار موثق انتقال آنها به زندان قطعی است، اما زمان دقیق انتقال آنها همچنان مبهم است.

وب‌سایت کلمه، که نزدیک به میرحسین موسوی است، همچنین تصریح کرده است که حصر رهبران معترضان به دستور بیت رهبری صورت گرفته است.

در همین حال، اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرد خبر اعلام شده موثق است و زندانی شدن میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی به دستور مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

اردشیر امیرارجمند به رادیو فردا گفت: «بعد از تحقیقات زیادی که صورت گرفت، هم‌اکنون به عنوان یک خبر موثق، این دو بزرگوار به همراه همسرانشان توسط مقامات عالی کشور و به دستور آنها به زندان حشمتیه منتقل شده‌اند.»

هنوز هیچ مقام رسمی‌ای به خبر زندانی شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی در زندان حشمتیه واکنش نشان نداده است؛ خبرگزاری فارس با این حال به نقل از یک مقام ناشناس قضایی این خبر را تکذیب کرده است.



روز یکشنبه فرزند مهدی کروبی، به سحام نیوز گفته بود، انتقال پدر و مادرش به مکانی نامعلوم قطعی شده است؛ سحام‌نیوز همچنین گزارش داد که پنجشنبه شب و در حالی که خیابان‌های تهران مملو از نیروهای امنیتی بود، مهدی کروبی به همراه همسرش به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شده‌اند.

پیشتر شبکه سی‌ان‌ان و کمپین بین‌المللی حقوق بشر، گزارش داده بودند که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارش خود به نقل از یک مقام ایرانی که نام وی ذکر نشده است، اعلام کرده بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرشان به «خانه امن» منتقل شده‌اند.


View Larger Map زندان حشمتیه، که گفته می‌شود محل نگهداری رهبران مخالفان است، در شرق تهران قرار دارد

روز دوشنبه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، نخستین مقام رسمی جمهوری اسلامی بود که به طور رسمی اعلام کرد، این دو رهبر معترضان در ایران در حصر قرار دارند؛ دادستان کل کشور با این حال درباره گزارش‌های منتشر شده درباره انتقال آنها به جایی دیگر نداد.

پیش از این بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، تصریح کرده بودند که هرگونه برخورد با میرحسین موسوی و مهدی کروبی منوط به تصمیم شخص آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

وب‌سایت کلمه تصریح می‌کند: «حال امروز و پس از اظهارات متناقض و مبهم دادستان کل کشور در مورد حصر و اعمال محدودیت بر آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان، مشخص شده است؛ نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس و رییس دو دوره مجلس شورای اسلامی به همراه همسرانشان و به دستور مقامات عالی کشور بازداشت و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده‌اند.»

پس از فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن که دهها هزار نفر را در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها کشاند، این دو رهبر معترضان با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی و تشکل‌های نزدیک به آن مواجه‌ شده‌ و ارتباط آنها به طور کامل با دیگران قطع شد.

شورای هماهنگی راه سبز امید، از هواداران «جنبش سبز» دعوت کرده است در اعتراض به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز سه شنبه دهم اسفند از میدان امام حسین تا میدان آزادی در تهران و میدان‌های اصلی شهرستان‌ها حضور یابند.
XS
SM
MD
LG