لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

رأی نمایندگان مجلس به ابقای مجید نامجو در وزارت نیرو


مجید نامجو، وزیر نیرو (وسط)، در جلسه استیضاح
مجید نامجو، وزیر نیرو (وسط)، در جلسه استیضاح
در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، پس از رأی منفی ۱۰۲ نماینده مجلس به استضاح مجید نامجو، وی در سمت خود ابقا شد و همچنان تصدی وزارت نیرو را در کابینه محمود احمدی‌نژاد برعهده خواهد داشت.

در جلسه استیضاح که با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن مجلس پس از استماع نظارت مخالفان و موافقان استیضاح در مورد ادامه فعالیت آقای نامجو اعلام نظر کردند که وزیر نیرو موفق به کسب رأی اعتماد لازم برای ادامه فعالیت خود شد.

بر اساس اعلام خبرگزاری‌های داخلی ایران، ۱۰۱ نماینده به استیضاح وزیر نیرو رأی موافق دادند و با توجه به اینکه استیضاح با مخالفت ۱۰۲ نماینده و رأی ممتنع شش نماینده دیگر روبه‌رو شد، مجید نامجو در سمت خود ابقا شد.

استیضاح آقای نامجو چهارم اسفند ماه امسال با امضای ۶۹ نماینده مجلس توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شده بود و دومین استیضاح یک وزیر دولت دهم در مدتی نزدیک به یک ماه به شمار می‌رفت.

نمایندگان مجلس پیش از این در اوائل بهمن ماه وزیر راه دولت محمود احمدی‌نژاد را مورد استضاح قرار دادند که با وجود غیبت محمود احمدی‌نژاد و حمید بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری، این استیضاح عملی شد و در نهایت وزیر راه دولت دهم با کابینه خداحافظی کرد.

در مورد ۱۰ روز که دولت برای اقناع نمایندگان در انصراف از استیضاح وزیر نیرو فرصت داشت، برخی از نمایندگان از این امر منصرف شدند اما بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، تا روز شنبه ۱۴ اسفند ماه، ۴۵ نماینده مجلس همچنان بر استیضاح وزیر نیرو اصرار داشتند.

این در حالی است که بر اساس همین گزارش ۱۵۰ نماینده مجلس نیز مخالفت خود را با استیضاح مجید نامجو اعلام کرده بودند. آماری که حدود ۵۰ درصد بیش از نمایندگانی است که به استیضاح وزیر نیرو رأی منفی دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، استیضاح مجید نامجو، وزیر نیرو، در هفت محور تنظیم شده بود که در آن به «فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصدی این وزارتخانه»، «عدم رعایت عدالت و اقدامات تبعیض‌آمیز در مناطق مختلف» و «عدم اجرای تعهدات داده شده» اشاره شده بود.

از دیگر محورهای این استیضاح، «طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو»، «فقدان برنامه ریزی و اولویت ‌بندی طرح‌های آبرسانی و تأمین برق»، «طولانی شدن اجرای پروژه سدها و آبرسانی» و «تضاد درون وزارتخانه» عنوان شده بود.

مجید نامجو، متولد ۱۳۴۰ در شهر کرمان است و کارشناسی ارشد مهندسی عمران را از دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کرده است.

وی در سال ۸۸ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست وزارت نیرو معرفی و در آبان ماه همان سال نیز با رأی مجلس رسماً عهده‌دار وزارت نیرو شد.
XS
SM
MD
LG