لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

استیضاح وزیر نیرو در دستور کار مجلس قرار گرفت


مجید نامجو، وزیر نیروی دولت دهم ۱۰ روز فرصت دارد تا برای پاسخگویی به استیضاح نمایندگان در مجلس حاضر شود.
مجید نامجو، وزیر نیروی دولت دهم ۱۰ روز فرصت دارد تا برای پاسخگویی به استیضاح نمایندگان در مجلس حاضر شود.
هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه طرح استیضاح وزیر نیرو دولت محمود احمدی نژاد را با ۶۹ امضاء اعلام وصول کرد. این دومین استیضاح یک وزیر دولت دهم طرف یک ماه گذشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، استیضاح مجید نامجو، وزیر نیرو، در هفت محور تنظیم شده است که در آن به «فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصدی این وزارتخانه»، «عدم رعایت عدالت و اقدامات تبعیض‌آمیز در مناطق مختلف» و «عدم اجرای تعهدات داده شده» اشاره شده است.

از دیگر محورهای این استیضاح، «طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو»، «فقدان برنامه ریزی و اولویت ‌بندی طرح‌های آبرسانی و تأمین برق»، «طولانی شدن اجرای پروژه سدها و آبرسانی» و «تضاد درون وزارتخانه» عنوان شده است.

از میان نمایندگان استیضاح کننده وزیر نیرو می‌توان به موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد، قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین، فرهاد تجری، نماینده قصر شیرین و حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام آباد اشاره کرد.

طبق آیین نامه مجلس، آقای نامجو پس از اعلام وصول این طرح، ۱۰ روز فرصت دارد تا برای پاسخگویی به استیضاح‌کنندگان و درخواست رأی اعتماد در مجلس حاضر شود. در غیر این‌صورت نمایندگان در غیاب وزیر، وی را استیضاح کرده و در صورت لزوم رأی عدم اعتماد را صادر خواهند کرد. ‏

استیضاح وزیر نیرو در حالی صورت می گیرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی اواسط بهمن‌ماه نیز، حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری ایران را به دلایلی نظیر «وقوع سوانح پی در پی و عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه» از کار برکنار کردند. آقای بهبهانی و محمود احمدی نژاد در این جلسه حضور نیافتند.

رییس جمهور ایران پس از این استیضاح ضمن «غیرقانونی» خواندن برکناری وزیر راه، تهدید کرد که به زودی درباره «عملکرد مجلس شورای اسلامی» صحبت خواهد کرد.

پیش از آن نیز آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، از احضار وزرا به مجلس انتقاد کرده بود که علی لاریجانی، رییس مجلس، در پاسخ به وی، استیضاح را «حق نمایندگان» خواند ولی تأکید کرد که بهتر است از این ابزار کمتر استفاده شود.

در ماه‌های گذشته نمایندگان به دلایل متفاوت خواستار احضار برخی وزریران جمهوری اسلامی ایران به مجلس و پاسخگویی به سوالات خود شده‌اند.

علی مطهری، نماینده مردم تهران، پیشتر «تخلف وزرا از قانون» را دلیل افزایش احضار آن‌ها به مجلس اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG