لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

شورای امنيت قطعنامه منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را تصويب کرد


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را با اکثريت قاطع آراء تصويب کرد.

این قطعنامه با ده رای مثبت و پنج رای ممتنع تصویب شد. روسيه و چين دو عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه به جامعه بین المللی برای اجرای این ممنوعیت منطقه پروازی و همچنین دفاع از غیر نظامیان اجازه اتخاذ « همه اقدامات لازم» و از جمله گزینه نظامی را داده است.

در حالی شورای امنيت به این قطعنامه رای مثبت داده است که پیشتر سخنگوی وزارت دفاع ليبی هشدار داده بود در صورت دخالت نيروهای خارجی دراين کشور، هواپيماها و کشتی های نظامی و غير نظامی را در دريای مديترانه هدف قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت دفاع ليبی گفته است: «هرگونه عمليات نظامی خارجی عليه ليبی ترافيک دريايی و هوايی در مديترانه را با خطر مواجه خواهد کرد.»

وی اضافه کرده است: « (کشتی ها و هواپيماها) در حال تردد در دريای مديترانه به وسيله نيروهای ليبی هدف قرار خواهند گرفت.»

ساعاتی پيش از تصويب قطعنامه در شورای امنیت، معمر قذافی در يک نطق راديويی مخالفان در شهر بنغازی را تهديد کرد در حمله شب پنجشنبه به اين شهر به آنها «رحم» نخواهد شد.

معمر قذافی گفت:«ما خواهيم آمد. خانه به خانه، اتاق به اتاق»

شبکه الجزاير گزارش داده است هزاران نفر در ميدان اصلی شهر بنغازی به اظهارات معمر قذافی گوش می دادند ولی با اعلام خبر تصويب قطعنامه شورای امنيت با خوشحالی شعارهای ضد معمر قذافی سردادند.

پيشتر آمريکا، خواستار اقدام عاجل برای مقابله با پيشروی نيروهای معمر قذافی شده بود.

ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه گفته بود: «در صورت موفقيت معمر قذافی در حملات زمينی عليه مخالفان، اين رويداد خطرهای واقعی را در پی خواهد داشت و بازگشت وی به تروريسم و خشونت را در پی دارد.»

ارتش ليبی پيشتر اعلام کرده بود آماده است تا روز يکشنبه با برقراری آتش‌بس اين فرصت را برای مخالفان فراهم آورد تا سلاح های خود را بر زمين بگذارند.

همزمان با اين تحولات، مخالفان معمر قذافی می گويند توانسته اند يک هواپيمای نظامی دولت ليبی را که قصد داشت بنغازی را بمباران کند، سرنگون کنند.

در همين حال، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا که در تونس به سر می برد، گفته است: قطعنامه شورای امنيت درباره بحران ليبی باید اجازه اقدامات بيشتر عليه ليبی، از جمله منطقه ممنوع پروازی را بدهد.

معمر قذافی، رهبر ليبی، روز سه‌شنبه در يک نطق تلويزيونی ايجاد طرح پرواز ممنوع برفراز ليبی را به انتقاد گرفته و خطاب به کشورهای غربی گفته بود: «می‌خواهيد به ليبی حمله کنيد؟ اين ما هستيم که به شما حمله می‌کنيم. ما در الجزاير و ويتنام به شما حمله می‌کنيم. شما قرار است به ما حمله کنيد؟ بهتر است معطل نکرده و دست به کار شويد.»

اتحادیه عرب پیشتر از اعمال منطقه ممنوع پروازی برفرار لیبی حمایت کرده بود.
XS
SM
MD
LG