لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

معترضان سوری مقر حزب بعث در درعا را به آتش کشیدند


معترضان سوری در درعا مقر حزب بعث را به آتش کشیدند
معترضان سوری در درعا مقر حزب بعث را به آتش کشیدند
ساکنان شهر درعا، در جنوب سوريه، می‌گويند که مخالفان دولت سوريه، روز يکشنبه، در سومين روز تظاهرات ضد حکومتی، مقر حزب بعث و ساختمان دادگستری را در اين شهر به آتش کشيده‌اند.

به گزارش رویترز، معترضان همچنين ساختمان شرکت مخابرات سيريا تل، را که متعلق به رامی مخلوف، از اعضای خانواده بشار اسد، حاکم سوريه است به آتش کشيدند.

 معترضان سوری مقر حزب بعث در درعا را به آتش کشیدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00


يکی از مخالفان به این خبرگزاری گفت: «مخالفان نماد‌های فساد مالی و سرکوب را به آتش کشيدند. اما ساختمان‌های چند بانک که در نزديکی اين ساختمان قرار داشت مورد حمله قرار نگرفته است.»

تظاهرکنندگان رامی مخلوف، پسر دایی بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه را «دزد» خطاب کردند.


مجروحان در مسجد عمری

دولت آمريکا آقای مخلوف را متهم به فسا مالی می‌کند و وی را در ليست تحريم‌های خود قرار داده است.

گزارش رویترز همچنین حاکی است که معترضان مناطق قديمی شهر درعا، را در نزديکی مرز اردن قرار دارد، در اختيار دارند ولی حضور نيروهای امنيتی در بقيه نقاط شهر تشديد شده است.

بشار اسد یک هيئت دولتی را برای پايان دادن به تظاهرات و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانيان اعتراض‌ها به شهر درعا فرستاده ولی هزاران نفر روز يکشنبه، در سومين روز اعتراض به حزب حاکم کشور خواستار لغو وضعيت فوق‌العاده در اين شهر شدند.

حزب بعث از سال ۱۹۶۳ پس از گرفتن قدرت در سوريه با اعلام وضعيت فوق‌العاده، فعالیت گروه‌های اپوزيسيون را در اين کشور ممنوع کرده است.

يکی از ساکنان درعا می‌گويد حدود ۴۰ نفر از معترضان برای درمان به مسجد اين شهر منتقل شدند و مسجد عمری نقش بيمارستان را در ايفا می‌کند.

برپايه گزارش‌های منتشر شده، نيروهای امنيتی سوريه، روز جمعه با سرکوب تظاهرات ضدحکومتی در شهر درعا، دست کم پنج نفر از معترضان را کشته و ۴۴ تن ديگر را زخمی کردند.

معترضان روز جمعه در شهر درعا با تظاهراتی آرام خواهان آزادی‌های سياسی و پايان «فساد» در اين کشور شدند که اين اعتراضات به شدت سرکوب شد.

همچنين برپايه گزارش‌ها، در شهرهای حُمص و بانياس هم تجمع‌های اعتراضی صورت گرفته است.

بشار اسد که از ۱۱ سال پيش رهبری سوريه را در اختيار دارد، در ماه ژانويه امسال گفت که حکومت اين کشور به باورهای مردم نزديک است و ناآرامی‌های منطقه به آنجا سرايت نمی‌کند.

روز چهارشنبه نيز نيروهای ضدشورش در دمشق، نزديک به ۱۵۰ معترض را که در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند، متفرق کردند. اين تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانيان سياسی بودند.
XS
SM
MD
LG