لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

مخالفان پیشنهاد کناره گیری رییس جمهوری یمن در سال آینده را رد کردند


علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن
علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن
رئیس جمهور یمن روز سه‌شنبه پیشنهاد کرده است که سال آینده از قدرت کناره‌گیری کند، ولی مخالفان با رد این پیشنهاد علی عبدالله صالح می‌گویند که وی می بایست فورا از قدرت کناره گیری کند.

رئیس جمهوری یمن روز سه‌شنبه گفت که پس از انتخابات پارلمانی ژانویه ۲۰۱۲ از قدرت کناره خواهد کرد و پیش از این تاریخ و بدون مشخص بودن جانشین، از منصب خود استعفا نخواهد کرد. این بدین معنی است که علی عبدالله صالح هم‌اینک پیشنهاد کرده‌است تا ۲۰ ماه زودتر از موعد مقرر استعفای خود، از قدرت کنار برود.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد صبری، سخنگوی مخالفان یمن این پیشنهاد علی عبدالله صالح را رد کرد و اظهار داشت: «مردم خواستار عزل بلادرنگ او هستند، ما حق نداریم در درخواست مردم تغییراتی بدهیم.»

روز سه‌شنبه، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده نسبت به وضعیت ثبات در یمن و تأثیرات آن بر «جنگ علیه تروریسم» ابراز نگرانی کرد اما از ابراز نظر در مورد موضوع کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت خودداری کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه در تماس با حکومت یمن، خشونت روزهای اخیر در این کشور را محکوم کرده و گفت که نگرانی آمریکا در حال حاضر شدت خشونتی است که در جریان است.

علی عبدالله صالح، که از هم‌پیمانان ایالات متحده در مبارزه با گروه القاعده‌است، مدتی است با اعتراضات گسترده خیابانی علیه دولت خود مواجه شده و افزایش پیوستن مقام‌های یمنی به جرگه مخالفان، وی را با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع آمریکا که در سفری به روسیه سخن می‌گفت در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده هنوز از آقای صالح حمایت می‌کند یا اینکه وقت رفتن او فرارسیده؟ گفت: «من در موضعی قرار ندارم که در مورد امور داخلی یمن صحبت کنم.» وی افزود: «همان‌گونه که پیداست ما در مورد ثبات اوضاع در یمن نگران هستیم.»

علی عبدالله صالح در سخنرانی تازه خود نسبت به پیامدهای برکناری بلادرنگ خود از قدرت و یا کودتا علیه خود هشدار داد و گفت که چنین روندی باعث «بی‌ثباتی یمن» و جنگ داخلی خواهد شد.

وی که در حضور مقام‌های ارتش یمن و سران عشایر این کشور سخن می‌گفت خطاب به مخالفانش گفت: «برنامه شما این است که کشور را تکه‌تکه کنید. کشور با این کار نه به دو قسمت بلکه به سه قسمت تقسیم خواهد شد. جنوب، شمال و مرکز.»

با ادامه ناآرامی‌ها در یمن، روز دوشنبه، شماری از ژنرال‌ها، سفیران و سران قبال به مخالفان پیوستند و خواستار کناره‌گیری علی عبدالله صالح رئیس جمهوری این کشور شدند.

فشارها برای عزل علی عبدالله صالح به ویژه پس از کشته شدن ده‌ها تن از معترضان در جریان سرکوب تظاهرات پس از نماز جمعه هفته گذشته در یمن افزایش یافته‌است.

در مواجهه با اعتراضات عمومی که از ماه ژانویه علیه دولت آقای صالح آغاز شده، وی پیش از این قول داده‌بود تا پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۳ در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نخواهد شد.

آقای صالح روز دوشنبه به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها و پیوستن قبایل اصلی و افراد با نفوذ این کشور به موج مخالفت‌ها علیه حکومت، دستور انحلال کابینه این کشور را صادر کرد.
XS
SM
MD
LG