لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

انحلال کابینه یمن در پی شدت گرفتن اعتراض‌ها


حضور مردم یمن در مراسم خاکسپاری معترضان در صنعا، یکشنبه
حضور مردم یمن در مراسم خاکسپاری معترضان در صنعا، یکشنبه
به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها در یمن و پیوستن قبایل اصلی و افراد با نفوذ این کشوربه موج مخالفت‌ها علیه حکومت، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، دستور انحلال کابینه این کشور را صادر کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، در روزی که ده‌ها هزار نفر در مراسم عزاداری معترضانی که روز جمعه بر اثر تیراندازی حامیان حکومت در صنعا از پا در آمده بودند شرکت کردند، رئیس جمهور یمن کابینه خود را منحل کرد.

خبرگزاری رسمی یمن، سبا، روز یکشنبه گزارش کرد: «رئیس جمهور دولت را منحل کرده اما از اعضای کابینه خواسته است که تا زمان تشکیل کابینه جدید مسئولیت‌های خود را بر عهده داشته باشند.»

این خبر در حالی اعلام شده است که معترضان حکومت یمن اعلام کرده‌‌اند که خواستار برکناری فوری علی عبدالله صالح، از سمت خود پس از ۳۲ سال حکمرانی هستند.

روز یکشنبه ده‌ها هزار معترض در صنعا، پایتخت یمن، بار دیگر به خیابان آمده و در مراسم عزاداری کشته‌شدگان روز جمعه حضور یافتند.

روز جمعه تک‌تیراندازان حامی علی عبدالله صالح با قرار گرفتن بر روی بام خانه‌ها، معترضین حاضر در میدان «تغییر» صنعا را از ناحیه سر و گردن نشانه گرفته و دستکم ۵۲ نفر را از پای در آوردند.

با این‌حال وزیر بهداشت یمن ضمن ابراز تأسف از کشته‌شدن این افراد، تعداد قربانیان روز جمعه را ۴۴ نفر اعلام کرده و افزوده است که ۱۹۲ نفر نیز زخمی شده‌اند که وضعیت ۲۱ نفر از آن‌ها وخیم است.

به نوشته خبرگزاری‌های خارجی کشتار روز جمعه تعداد کشته شدگان ناآرامی‌های یمن را به ۸۰ تن رساند.

به دنبال وقایع روز جمعه، رئیس جمهور یمن از تشکیل کمیته‌‌ای بی‌طرف برای تحقیق در مورد خشونت‌های صورت گرفته در سه شهر صنعا، تعز و حدیده خبر داد و در تمامی یمن وضعیت اضطراری اعلام کرد.

با این‌حال روز یکشنبه، علیرغم وضعیت اضطراری، معترضان به خیابان‌ها آمده و تحت تدابیر شدید امنیتی در مراسم عزاداری شرکت کردند.

در حال حاضر به نوشته آسوشیتد پرس بسیاری از قبائل و منابع قدرت به معترضان پیوسته‌اند و رئیس جمهور یمن، در داخل کشور تنها قدرت ارتش را پشت سر خود دارد.

اعتراض‌ها به درون بدنه حکومت یمن نیز نفوذ کرده است و در آخرین اقدام هدی البان، وزیر حقوق بشر یمن و عبدالله السعیدی، نماینده یمن در سازمان ملل در اعتراض به کشتار معترضان از سمت خود استعفا کرده و به صف دو وزیر و ۲۳ نماینده پارلمان مستعفی حکومت یمن پیوستند.

به نوشته آسوشیتد پرس در حال حاضر علی عبدالله صالح کاملا وابسته به حمایت‌های خارجی، به ویژه ایالات متحده است.

یمن که از همپیمان ایالات متحده در مبارزه با القاعده به شمار می‌رود، برای مبارزه با این شبه نظامیان صدها میلیون دلار کمک نظامی از ایالات متحده دریافت می‌کند.

این در حالی است که ایالات متحده به همراه سازمان ملل و اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته به شدت خشونت‌های حکومتی اعمال شده در یمن را محکوم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG